به گزارش آذر معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دیدار با رایزن فرهنگی ایران در کشور هند، اظهار داشت: همکاری رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با معاونت گردشگری، مناسب ترین راهکار برای خنثی کردن پروژه ایران هراسی است.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ولی تیموری در دیدار با محمدعلی ربانی ـ رایزن جدید فرهنگی ایران در هند ـ اظهار نمود: با بهره مندی از اشتراکات فرهنگی مختلف میان دو کشور بر اساس دیپلماسی فرهنگی می توان با شناساندن ظرفیت های موجود در چارچوب هفته های فرهنگی، زمینه آشنایی بیشتر مردم دو کشور و ایجاد زمینه توسعه گردشگری را فراهم آورد.
وی با اشاره به این که بخش عمده ای از جمعیت یک میلیارد و سیصد هزار نفری کشور هند مسلمان و ۳۰ میلیون نفر آنها شیعه اثنی عشری هستند، اضافه کرد: این کشور بازار هدف بسیار خوبی برای ایران در بین مدت به شمار می آید و معاونت گردشگری این امکان را دارد تا با برنامه ریزی و دعوت از اصحاب رسانه و فعالان تخصصی صنعت توریسم هند، زمینه آشنایی با میراث فرهنگی، صنایع دستی و جاذبه های گردشگری ایران را فراهم آورد تا با انتقال اطلاعات از راه افراد اثرگذار در این کشور هدف، زمینه ساز ترغیب عمومی برای سفر به کشور شویم.
تیموری با اشاره به تفاهم نامه فرهنگی این وزارتخانه با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و به تبع آن ایجاد زمینه مساعد برای همکاری با رایزنان فرهنگی در سال گذشته، خاطرنشان کرد: همکاری برای تصویرسازی مثبت از ایران در بین اتباع کشورهای خارجی با بهره گیری از ظرفیت ایرانی های مقیم خارج از کشور، همکاری در شناسایی و معرفی تورگردان ها، خبرنگاران و فیلم سازان حرفه ای و پرنفوذ سایر کشورها با هدف برگزاری تورهای آشناسازی، تعامل به منظور برگزاری هفته فرهنگی بخصوص در کشورهای اولویت دار بازار هدف ایران با محوریت محصولات گردشگری ایران همچون اکوتوریسم، سلامت، تاریخی، فرهنگی، هنری و…، همکاری فعال رایزنان فرهنگی در برگزاری بسترهای مساعد معرفی ظرفیت های گردشگری کشور و شناسایی و معرفی شهرهای مناسب برای برگزاری رویدادهای مربوطه، در دستور کار قرار دارد و می توان به استناد این سند، سنگ بنای همکاریهای آتی گذاشته شود.
معاون گردشگری با اشاره به تغییر دیدگاه گردشگران ورودی به کشور پیش از ورود و هنگام خروج که در تضاد با تبلیغات و سیاه نمایی های رسانه ای قرار می گیرد، اظهار نمود: آنچه گردشگران از کشورمان به یادگار می برند روحیه میهمان نوازی هموطنان است. ازاین رو نیاز است در معرفی چهره واقعی ایران در کشور هند بعنوان کشور هدف، برنامه ریزی شود.
وی خاطرنشان کرد: طبق آمار سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در سال ۲۰۱۸، به ازای ورود هر توریست به منطقه جنوب آسیا ۱۴۹۰ دلار درآمد برای کشور میزبان حاصل می شود، چنانچه این رقم را در مقایسه با هزینه استخراج هر بشکه نفت خام در نظر بگیریم، اهتمام ملی برای بهره مندی از بسترهای مساعد برای جذب بیشتر از پیش گردشگران و رونق بازارهای هدف ضرورتی دو چندان پیدا می کند.
تیموری سپس از رایزن فرهنگی ایران در هند درخواست کرد: با ارسال گزارشی درباره خصوصیت های مخاطب شناسی، سلایق و روحیات گردشگران هندی، معاونت گردشگری را در برداشتن گام های موفقیت آمیز یاری کند.