آذر: در نشست مشترک کمیسیون آموزش مجلس با وزیر و معاونان علوم، تحقیقات و فناوری در محل این وزراتخانه مسائلی مانند حذف کنکور، زمان اتمام سال تحصیلی دانشگاه ها، دادن اختیارات به دانشگاه ها و تقویم آموزشی عنوان شد.
به گزارش آذر به نقل از ایسنا، محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این جلسه با انتقاد از اینکه در این مدت حضور کمرنگی را از نظر رسانه ای از وزارت علوم شاهد بودیم، اظهار داشت: در صورتیکه می توانست در این رابطه مدیریت جدی را داشته باشد، معاونت پژوهشی و پارک های علم و فناوری کارهای خوبی انجام دادند اما کاش در مورد آنها اطلاع رسانی می شد.
وی با اعلان اینکه توانمندی وزارت علوم بالاست و جامعه از آن انتظار خاصی دارد و باید حضور پررنگ داشته باشد، اضافه کرد: سال ها بود که دوست داشتیم ارتباط تنگاتنگی میان وزارت بهداشت و علوم ایجاد شود، اما نشد و در این شرایط باید تعاملات و پیوندها عمیق تر شود.
زاهدی با اعلان اینکه بیوتروریسم بحثی جدی است و در مورد بحث های ژنتیکی، شیمی و بیوشیمی، وزارت علوم باید پای کار باشد، افزود: نباید به این شکل باشد که وزارت بهداشت دارو و واکسن تهیه نماید بلکه وزارت علوم می تواند ورود کرده و کمک نماید، چرا باید در ساخت کیت مشکل داشته باشیم؟ باید دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری به این مهم توجه نمایند و دانشگاه و وزارت علوم در حوزه مبارزه با کرونا از نظر سخت افزاری و نرم افزاری پرچمدار باشد.
وی با یادآوری اینکه دغدغه جدی در مورد کنکور وجود دارد، اظهار داشت: کنکور کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته به دغدغه تبدیل گشته، حدود یک میلیون نفر ثبت نام کرده اند و منتظرند؛ مقرر شده هفته آینده شورای سنجش و پذیرش را دعوت و رایزنی نماییم تا مردم از سرگردانی رها شوند.
نماینده کرمان تصریح کرد: در نشست با وزیر آموزش و پرورش به تفاهم رسیدیم و به صورتی ۸۰ درصد دروس در اواسط اسفند تدریس شده و می توان آنرا ملاک قرار داد و اختتام سال تحصیلی را اعلام کرد؛ در کنار بخشنامه ها باید اختیارات ویژه ای به دانشگاه ها داده شود. دانشگاه ها در تهران حالت ملی دارند اما در استانها باید جداگانه عمل شود، یعنی اختیاراتی به روسا با محوریت رئیس دانشگاه مرکز استان داده شود؛ برای امتحان اختتام ترم باید بر طبق شرایط اقلیمی، منطقه و کرونایی اختیاراتی داده شود و از آنها گزارش بخواهیم.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: بحث غیرانتفاعی و آزاد دو جنبه دارد و دانشجوی غیرانتفاعی آزاد مقابل مسئولانشان در فضای مجازی فضاسازی می کند که چرا وقتی کلاس نرفته ایم باید شهریه پرداخت نماییم. اگر به دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی کمک نکنیم ورشکست می شوند و بطور قطع آثار آن از ورشکستگی کارخانجات بمراتب بیشتر است، برای اینکه تبعات اجتماعی و امنیتی دارد و باید کمک های بلاعوض به آنها اختصاص پیدا کند.
وی با اعلان اینکه باید تاریخی را به دانشگاه ها برای اتمام سال تحصیلی فعلی اعلام کنید، اظهار داشت: این جدا از ترم تابستانی است و بعید می دانیم امسال ترم تابستانی داشته باشیم. باید برای شروع سال تحصیلی آینده برنامه ریزی داشته باشیم و اینکه حتما سال تحصیلی باید اول مهر شروع شود، درست نیست و می توان به دانشگاه ها انعطاف پذیری داد و بر طبق شرایط منطقه ای، کرونایی و اقلیمی در بازه ۱۵ اردیبهشت تا اختتام مهر کلاس ها شروع شود.
زاهدی با یادآوری اینکه در مجلس بر روی تقویم آموزشی کار می نماییم، اضافه کرد: تقویم انعطاف پذیری را اعلام می کنیم؛ بر طبق برخی گزارشات به لحاظ تنگناهای معیشتی ممکنست اختلافات خانوادگی افزایش یابد، بدین سبب باید مشاوره های رایگان از طرف دانشگاه ها به مردم ارائه و این مساله از صداوسیما اعلام گردد تا نشان دهید پای کار هستید و در مشکلات مردم خودرا سهیم می دانید و تافته جدابافته نیستید.
وی در مورد حقوق اساتید دانشگاه اظهار داشت: همترازی، مناسب سازی و یکسان سازی حقوق با وزارت بهداشت باید صورت گیرد.
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه این جلسه اظهار داشت: در ۴ اسفند که ویروس کرونا شروع شد، ۴ هدف کلی یعنی به حداقل رساندن لطمه ها و کنترل شیوع ویروس، جبران کاستی ها در کارهای آموزشی دانشگاه ها، بهره مندی از مزایای الکترونیکی و فضای مجازی مدنظر قرار گرفت.
وی افزود: این بحث مطرح بود که ممکنست ویروس خودساخته باشد و کشور باید برای شرایط مشابه آمادگی پیدا می کرد، بدین سبب این مساله در معاونت آموزشی مطرح و به دانشگاه ها ابلاغ گردید که طی آن متولی بودن قرارگاه کرونا ویروس برای سیاست های کلان مورد تایید قرار گرفت و راجع به تعطیلی آموزش حضوری بحث شد و اینکه خوابگاه ها، غذاخوری ها و فضاهای عمومی باید به صورت اولتیماتوم ضدعفونی کنند. نشستی را با معاونان آموزشی دانشگاه ها داشتیم که در ۷ اسفند تصمیمات کلی در مورد بحث آموزش مورد توجه قرار گرفت و در ۱۰ اسفندماه بخشنامه ای به دانشگاه ها ارسال شد که توجه به آموزش های غیرحضوری مورد توجه قرار گیرد.
غلامی افزود: در ۶ اسفند کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی را تشکیل دادیم و ۷ نفر از متخصصان را در دانشگاه های مختلف کشور جمع آوری و جلساتی را برگزار کردیم. قرار شد بعنوان سیاستگذاران کلان آموزش الکترونیکی در کشور کمک کرده و به صورت هاب عمل کنند و جاهایی که مشکل دارند مشاوره بگیرند و جاهایی که توانمندتر هستند امکاناتشان را در اختیاراتشان بگذارند تا بتوانند به دانشگاه ها و موسسات کمتر بهره مند مشاوره دهند و کمک کنند.
وی تصریح کرد: باتوجه به سیاست وزارت ارتباطات، نامه هایی در دو مرحله نوشته شد و فهرست اطلاعات دانشگاه هایی که خواهان استفاده از ترافیک رایگان بودند، ارسال شد و در ضمن دو روز گذشته هم نامه پیگیری سوم را ارسال کردیم تا دانشگاه ها به سبب هزینه بالا بتوانند از ترافیک رایگان استفاده کنند.
وزیر علوم با اعلان اینکه برای تقویت زیرساخت ها، پیگیری هایی انجام شد، اظهار داشت: در ۱۹ اسفندماه گزارش گیری از دانشگاه ها را برای اعلام نیازهایشان شروع کردیم و در ۲۱ اسفند با دانشگاه آزاد مکاتبه شد و تقاضا کردیم گزارشی را ارائه و افرادی را معرفی کنند.
وی اشاره کرد: در نشست وزرای علوم کشورهای درگیر کرونا بعنوان نماینده ایران شرکت کردم. اغلب آنها به سمت آموزش های غیرحضوری و الکترونیکی گام برداشته اند؛ در ۲۴ اسفند باتوجه به محدودیت های قانونی برای سقف آموزش الکترونیکی در دانشگاه ها بخشنامه ای ثابت شد و سقف را بطور کامل برداشتیم و در ۲۹ اسفند جلساتی که کارگروه آموزش های الکترونیک تشکیل داده بود، سفارش های عملیاتی برای دانشگاه ها انجام شد و ما آنها را اطلاع رسانی کردیم؛ نتیجه بحث ها در رابطه با آموزش الکترونیکی این است که برخی دانشگاه ها از قبل زیرساخت آموزش الکترونیکی را داشتند، یعنی حدود ۱۰ دانشگاه و ۴ موسسه غیرانتفاعی به صورت الکترونیکی آموزش ها را ارائه می کردند، اما سایر دانشگاه ها با مشکل مواجه و خواهان مشاوره برای رفع نیازهایشان بودند.
این عضو کابینه دولت اظهار داشت: خوشبختانه دانشگاه ها به خوبی عمل کردند و بر طبق گزارشات ارسال شده از حدود ۵۴ دانشگاه و موسسه آموزشی عالی، بستر ارائه دروس نظری به میزان بیش از ۹۰ درصد بطور متوسط آماده شده است و طی این هفته بیش از ۶۰ درصد آنها مشکلی از نظر کلاس های جبرانی نداشتند.
غلامی تصریح کرد: طراحی بستر لازم آموزش های الکترونیکی، محیط های نرم افزاری، افزودن سرورهای لازم و افزایش پنهای باند مورد توجه قرار گرفت. تا یک هفته پیش از اختتام سال ۹۸ این آمار حدود ۶۰ درصد بود و هم اکنون به حدود ۹۰ درصد رسیده است. در مورد دروس عملی، کارگاهی و آزمایشگاهی در نامه ای به دانشگاه هایی که امکان انجام آنرا دارند، تقاضا کردیم به صورت فشرده و در تابستان ارائه شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: در دانشگاه پیام نور با حدود ۴۰۰ هزار دانشجو تا نیمه اسفند حدود ۱۰ درصد دانشجویان را پوشش دادند و ۱۵ فروردین ۱۰۰ درصد دروس نظری را به صورت الکترونیک تعریف کردند و آمادگی پوشش ۹۰ درصدی نیازهای دانشجویان را دارند. البته ما فاز راستی آزمایی را باید در دانشگاه ها شروع نماییم و نظارت و ارزیابی لازم را داشته باشیم.
وی بیان کرد: در دانشگاه جامع علمی کاربردی در دو هفته ابتدایی اسفند کمتر از ۱۰ درصد امکانات برقرار شد و بر طبق گزارش در تاریخ دهم فروردین به ۷۰ درصد رسید و حتی اعلام نمودند که می توانیم تا اختتام فروردین ماه آموزش الکترونیکی را به ۹۰ درصد برسانیم. دانشگاه فنی و حرفه ای تا قبل از اختتام سال ۹۸ حدود ۳۰ درصد آموزش الکترونیکی را مهیا کرد و هم اکنون به ۶۰ درصد رسیده و امیدواریم تا اختتام فروردین به ۸۰ درصد برسد. دانشگاه آزاد اسلامی تا آخر سال ۹۸ در حدود ۲۰ درصد آموزش ها را ارائه کرد و ما بیشترین مشکل را در موسسات آموزش عالی غیردولتی داریم.
غلامی بیان کرد: در آخر سال گذشته کارگروهی را مامور کردیم که مشکلات آموزشی را به ما اعلام کنند و اینکه شرایط کرونایی موجب چه معضلاتی برای دانشگاه ها و دانشجویان شده و آنها را احصا کردیم که چگونه در چارچوب مقررات آموزشی، تسهیلاتی را برای دانشجویان فراهم نمود که از این مرحله عبور نماییم.
این عضو کابیه دولت با تاکید بر اینکه ما نمی خواهیم که ترم تحصیلی تحت هیچ عنوانی حذف شود، اظهار داشت: جلسات ما در ۱۰ فروردین منجر به سند بیست بندی شد که برای دانشگاه ها ارسال کردیم و در آن به دانشگاه ها اجازه می دهد مشکلات دانشجویان را حل کنند و البته چون دانشگاه ها از نظر سطح، امکانات و تبعیضات متنوع هستند نمی توان نسخه واحدی برای همه آنها داد و چیزی که مهمست آموزش الکترونیکی را باید به صورت محوریت اصلی در برنامه های غیرحضوری داشته باشیم و تهدید کرونا را به فرصتی برای تحول در آموزش و تقویت زیرساخت ها، ارائه آموزش های متنوع غیرحضوری و افزایش سطح تاب آوری نظام آموزشی عالی کشور در مواجهه با شرایط احتمالی آینده تبدیل نماییم.
سیدجواد ساداتی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اعلان اینکه دانشجوی ترم یک لیسانس در شرایط فعلی بیشترین ضربه را می خورد، اظهار داشت: بود و نبود کلاس ها برای دانشجویان ترم های بالا و تحصیلات تکمیلی خیلی مهم نیست و لطمه کمتری دارد، بدین سبب تمرکز روی آنها درست نیست؛ در مورد کنکور ارشد و دکتری دغدغه وجود دارد، به جهت اینکه ذهن داوطلبان آرام شود، باید زمانی را تعیین کرد تا بتوانند برنامه ریزی کنند، برای اینکه بی برنامگی به آنها لطمه می زند.
وی افزود: مبلغی که برای اختصاص به صنایع تعیین شده باید در مورد مراکز غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد هم لحاظ شود، برای اینکه اگر کارخانه مشکل پیدا کند، تعطیل می شود اما در صورت تعطیلی دانشگاه مشکلات زیادی ایجاد می شود. تقاضا داریم که از مبلغی که برای کرونا در نظر گرفته شده، حداقل بدهی دانشگاه آزاد داده شود. البته این فرصت مناسبی است که بنیاد شهید بدهی خودرا به دانشگاه آزاد پرداخت کند.
نماینده کاشان با اعلان اینکه دانشگاه ها باید تفویض اختیار کنند، اضافه کرد: شورای آموزشی در شرایط فعلی دانشگاه ها باید تصمیم گیری کنند؛ بطور قطع بعد از بحران کرونا، مردم، وزارت علوم را نقد خواهند کرد و می گویند دانشگاهیان چکار کردند و کجا بودند؟ چرا کارها و اقدامات دانشگاه اطلاع رسانی نمی شود؟ نگاه جامعه به دانشگاه و آموزش و پرورش متفاوت است؛ هم اکنون اختلافات خانوادگی افزایش یافته و دانشگاه ها نباید بی تفاوت باشند و باید وظیفه خودرا به خوبی انجام دهند؛ می طلبد اقدامات انجام شده از طرف وزارت علوم و دانشگاه ها توسط صداوسیما اطلاع رسانی شود.
جبار کوچکی نژاد عضو دیگر کمیسیون با اعلان اینکه کنکور باید سریعتر برگزار شود، اظهار داشت: دانشگاه فنی و حرفه ای بیش از ۴۰ تا ۵۰ هزار دانشجو دارد و بیش از ۶۰ درصد آموزش های آن عملی است، اما متاسفانه زیرساخت های لازم را ندارد و مظلوم واقع شده است؛ در مورد دانشگاه آزاد باید چاره اندیشی شود، هیات علمی دانشگاه آزاد ۳ تا ۴ میلیون حقوق می گیرد و باید مشکل آنها را در مجلس به صورتی حل نماییم.
قاسم احمدی لاشکی عضو این کمیسیون اظهار داشت: از ستاد مبارزه با کرونا گلایه داریم و امیدواریم وزیر علوم این مساله را در ستاد مطرح کند و مردم نباید در مورد تعطیلی و بازگشایی ادارات سرگردان شوند و نباید شاهد اظهارات پراکنده باشیم.
وی با تاکید بر اینکه ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، کیفیت در نیم سال تحصیلی دوم فدا می شود، اظهار داشت: تشکیل کلاس ضمن خدمت طی یک هفته باید صورت گیرد و معلمان و اساتید باید آموزش ببینند، برای اینکه با شرایط فعلی نمی توان کلاس ها را برگزار کرد؛ دانشگاه غیرانتفاعی مانند دانشگاه آزاد با مشکلاتی مواجه می باشد و باید برای آن چاره اندیشی کرد. با شعار دادن و حرف زدن، مشکلات آنها حل نمی گردد جز اینکه باید منتظر ورشکستگی دانشگاه آزاد باشیم. این دانشگاه بیش از یک میلیون دانشجو دارد و باید برای آن چاره اندیشی کرد.
احمدی لاشکی افزود: آموزش و پرورش خودرا در شرایط فعلی به خوبی نشان داد در صورتیکه دانشگاه باید خودرا در بحث حمایت و کمک بیشتر نشان می داد؛ هنرستان ها در حال تولید ماسک هستند، اما متاسفانه دانشگاه فنی و حرفه ای در این شرایط اقدامی انجام نداده و فقط هر سال به دنبال افزایش بودجه است.
علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش از اقدامات انجام شده در بخش آموزش نظری تشکر کرد و اظهار داشت: در مورد بحث عملی و آزمایشگاهی معین نمی باشد چه اقداماتی مقرر است انجام شود؟ خیلی از دانشجویان موبایل هوشمند ندارند، چگونه می خواهیم پوشش صددرصدی داشته باشیم؟ همین طور برای کنکور و آموزش عملی مقرر است چه اقداماتی انجام شود؟
وی افزود: چرا پایان نامه ها تعطیل شده است؟ اگر بنا است خسارت ها به حداقل برسد نباید تعطیل می شد. بی عدالتی آموزشی و شکاف را نباید بیشتر کرد و اگر در اقدامات سرعت به خرج ندهیم، دانشجویانی که توان مالی کمتری دارند با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد.
فریده اولادقباد عضو دیگر این کمیسیون با اعلان اینکه دانشگاه ها، اساتید و وزارت علوم مغز متفکر و قلب تپنده جامعه هستند و باید پیش بینی های لازم را داشته باشند، اظهار داشت: ما هر ساله در کشور با زلزله و سیل مواجهیم، چرا باید در تهران مدارس یک هفته برای آلودگی هوا تعطیل شوند؟ چرا نباید در کشور ما زیرساخت ها از قبل طراحی شوند؟ چرا اعتبار ویژه ای برای آمادگی و طراحی زیرساخت ها اختصاص داده نمی شود؟ می طلبد دانشگاه، وزارت علوم و اساتید نخبه برای حل مسائل کشور پیشنهاداتی را ارائه نمایند تا در بحران ها با مشکل مواجه نشویم.
وی از عدم استفاده دانشگاه از ظرفیت شبکه آموزش انتقاد نمود و اظهار داشت: شبکه ای را تحت عنوان شبکه دانشجو می توان اختصاص داد تا آموزش های ضمن خدمت را برای دانشجویان و اساتید ارائه کند؛ دانش آموزان علاوه بر استرس کرونا، با دغدغه آزمون کنکور هم مواجهند،
اولادقباد خطاب به وزیر علوم تصریح کرد: نیاز است این مساله را در ستاد مبارزه با کرونا مطرح نماییم، برای اینکه والدین و دانش آموزان نگران هستند. آیا فصل الخطاب باید وزارت بهداشت یا ستاد مبارزه با کرونا باشد؟
رئیس فراکسیون زنان مجلس دهم اضافه کرد: می طلبد قسمتی از ۵ میلیارد دلاری که مقرر است از صندوق بین المللی پول به کشورمان اختصاص پیدا کند، به وزارتخانه های علوم و آموزش و پرورش در صورت تحقق اختصاص پیدا کند.
سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اعلان اینکه آموزش غیرحضوری را باید به رسمیت شناخت اظهار داشت: البته تمامی آموزش ها به صورت مجازی نیست و باید به پژوهش و تحقیق توجه کرد، با شعار نمی توان آنرا به رسمیت شناخت و باید برنامه مدون داشته باشیم.
ویافزود: می توان کارهایی را از دانشجو درخواست و به صورت مستقیم و غیرمستقیم عملکرد وی را ارزیابی کرد. همین طور تفویض اختیار و تمرکززدایی را باید به رسمیت بشناسیم و بپذیریم که حالا زمان آن است که خیلی از دانشگاه ها کم و کسری از وزارتخانه ندارند و می توانند تفویض اختیار داشته باشند؛ درباب بحث برگزاری کنکور، هفته آینده در مجلس با حضور ستاد شورای پذیرش دانشجو نشستی برگزار می گردد و درباب اینکه کنکور کی و در چه قرنی مقرر است حذف شود، باید تصمیم گیری شود. اگر واقعا مقرر است قانون حذف کنکور اجرایی شود، حالا زمان مناسبی برای تحقق آن است.
محمدباسط درازهی نماینده مجلس نیز بر لزوم آموزش و توانمندسازی اساتید در حوزه آموزش مجازی اصرار کرد و اظهار داشت: ایجاد زیرساخت ها در مناطق و پوشش ۱۰۰ درصدی اینترنت جهت استفاده از آموزش غیرحضوری باید مورد توجه قرار گیرد؛ برای کوتاه مدت می توان از ظرفیت پارک های علم و فناوری، دانشگاه فنی و حرفه ای و شرکت های دانش بنیان استفاده بیشتری کرد.