ظریف در نگاه یک: ترامپ خواب نما شده است

به گزارش آذر وزیر امور خارجه خطاب به برخی کشورهای منطقه که به آرمان فلسطین خیانت کردند، اظهار داشت: آدم های نادان! آیا اسرائیل توانسته در مقابل حماس و حزب الله از خود دفاع کند که بخواهد از شما دفاع کند؟

به گزارش آذر به نقل از مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه امشب (دوشنبه) با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما، گفت: هفته دولت زمانی است که به مردم باید گزارش دهیم. اگر قدرت و توانمندی است به خاطر این است که مردم در مقابل سختی ها ایستادند و تحمل کردند.
وی اضافه کرد: عامل اصلی اقتدار و قدرت ملی همین مردم هستند. ما باید به این ولی نعمتان گزارش دهیم و اگر بتوانیم در شرایط سخت، مقداری از فشارها را از روی دوش آنها برداریم.
ظریف اظهار داشت: آمریکا یک سیاست غلطی را از زمان ترامپ با برهم زدن برجام شروع کرد و با محاسبه غلط از حدود دو سال قبل وزارت خارجه آمریکا و شخص وزیر خارجه این کشور یک کارزار تبلیغاتی شروع کردند. یک روزشماری در سایت وزارت خارجه گذاشتند که مثلا ۷۰۰ روز دیگر تحریم تسلیحاتی ایران تمام می شود، یک فضاسازی درست کردند و خودرا در یک مخمصه قرار دادند.
وی اظهار داشت: آمریکایی ها نفهمیده بودند که شرایط جهانی تغییر کرده است، امروز در دنیای درحال گذار هستیم و دیگر دنیای آمریکایی نداریم. جهان بگفته خود غربی ها که در کنفرانس امنیتی مونیخ در سال ۲۰۱۷ عنوان خودرا جهان پساغربی گذاشتند و در سال ۲۰۲۰ نام خودرا بی غربی گذاشتند، آمریکا نمی خواهد این واقعیت را متوجه شود یا تلاش می کند مقابل این واقعیت حرکت نماید.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: برخی دوستان فکر می کنند آمریکا حتما یک برنامه ای داشت که وقتی می دانست در شورای امنیت رای نمی آورد جلو آمد، آمریکایی ها فکر می کردند حداقل ۹ رأی می آورند و روسیه و چین را مجبور می کنند که قطعنامه را وتو کنند. قطعنامه شورای امنیت باید حداقل ۹ رأی بیاورد و اگر ۹ رأی آورد و اعضای دائم مخالف بودند می توانند وتو کنند اما اگر قطعنامه ۹ رأی نیاورد نیازی به وتو نیست. قطعنامه آمریکا ۲ رأی آورد یعنی فقط توانست یک کشور را قانع یا وادار یا تشویق یا تطمیع کند که به قطعنامه اش رأی دهد.
ظریف اشاره کرد: اینکه روسیه و چین به این قطعنامه رأی منفی دادند نشان دهنده اصرار این دو کشور بر ثبت موضع مخالفشان است والا اصلا این قطعنامه رأی نیاورده بود. در تاریخ سازمان ملل بی سابقه است که ایالات متحده یک قطعنامه را روی میز بگذارد و آن قطعنامه فقط یک رأی بیاورد، شرایطی بوده است که آمریکا قطعنامه ای را به تنهایی وتو کرده است یعنی ۱۴ عضو شورای امنیت به قطعنامه رأی مثبت و آمریکا رأی منفی داده است.
وی افزود: این دفعه اشتباه محاسباتی آمریکا این بود که آمد و با تبلیغات مفصل یک برنامه ریزی کرد و قطعنامه ای را با ۳۵ بند یعنی ۶ صفحه تنظیم کرد که هر اقدام جنایتکارانه در این قطعنامه بود. برای این قطعنامه سفرهای زیادی کردند و در اوج کرونا که دیپلماسی تبدیل به دیپلماسی مجازی شده یود، سفرهای زیادی انجام دادند. وزیر خارجه آمریکا سفرهای زیادی کرد و برایان هوک که مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا بود و به علت ناتوانی هایش اخراجش کردند، چند بار به منطقه سفر داشت و به جهت اینکه بگویند ما تنها نیستیم سراغ برخی کشورهای همسایه ما رفتند.
وزیر امور خارجه اشاره کرد: متاسفانه برخی همسایگان ما نامه نوشتند که ما می خواهیم تحریم های تسلیحاتی تمدید شود اما بقیه این کار را نکردند و دبیرکل شورای همکاری را وادار کردند که این موضع همه کشورهای خلیج فارس است.
وی اظهار داشت: پمپئو آمد و به این نامه استناد کرد و بعدا مشخص شد که این موضع همه خلیج فارس نیست. یکی از کشورها رسما گفت این نامه موضع ما نیست و بقیه آنها خصوصی به ما گفتند که موضع ما بر طبق این نامه نیست.
ظریف اشاره کرد: این نشان دهنده این است که مه اینکه از اول می دانست رأی نمی آورد بلکه آمریکا با این توهم که قدر قدرتی خودرا دارد، جلو آمد و هفته قبل مجبور شد قطعنامه ۳۵ بندی خودرا به ۴ بند تبدیل کند. البته قطعنامه موذیانه ای بود ولی همان ۲ رأیی که در همان قطعنامه اول داشت، همان را در قطعنامه بعدی بدست آورد. دوران قدر قدرتی آمریکا تمام شده است و گرفتار اشتباه محاسباتی شده است.
وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: اشتباه محاسبه آمریکا جدید نیست، اشتباه محاسبه آنها در حمله به افغانستان بود. آنها ۱۹ سال پیش به افغانستان حمله کردند که طالبان را بیرون کنند اما امروز با طالبان مذاکره می کند که چگونه از افغانستان فرار کند. اشتباه محاسباتی کرد و به عراق حمله کرد. من در ابتدای سال ۲۰۰۳ در شورای امنیت گفتم که آثار حمله آمریکا به عراق می تواند پیچیده باشد اما یک اثر آن کاملا واضح است و آن اینکه افراط گرایی را در منطقه ما افزایش خواهد داد و دامن خواهد زد و امروز پس از ۱۶، ۱۷ سال پیش فهمیده که اشتباه کرده است.
وی افزود: البته همکاران من تلاش زیادی در طول ماه های گذشته کردند. همکاران من در وزارت خارجه و نمایندگی ها بسیار تلاش کردند. نباید فراموش نماییم که شش قطعنامه مقابل ایران همگی با رأی مثبت روسیه و چین تصویب گردید و اینکه این دو کشور در قطعنامه اخیر رأی منفی دادند و بقیه رأی ممتنع دادند منفی دادند مقداری به این واقعیت برمی گردد که تلاش زیاد شده است و بخشی هم پاسخی صریحی به یک جانبه گرایی آمریکا است
ظریف اشاره کرد: اینکه برخی گفتند چون سایر کشورها می دانستند که روسیه و چین وتو می کنند، رأی ممتنع دادند. حتی در قضیه فلسطین می دانند که آمریکا وتو می کنند اما رأی می دهند، اینطور نیست که بدانند چون قطعنامه ای وتو می شود، به آن رأی ندهند. کاری که شده است را دستکم نگیریم. ممکنست اروپایی ها تلاش هایی کرده باشند. همه ما می دانیم که اروپایی ها اهتمام کردند یک چاره میانی پیدا کنند اما واقعیت این است که این از معدود بارهایی است که هماراه با آمریکا رأی نداده است.
وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت: در قضیه فلسطین چون آمریکا می خواهد زور بگوید، فلسطینی ها نزد اروپایی ها می روند و از مواضع خود عقب می نشینند که ما نکردیم. اروپایی ها چندین پیشنهاد به ما دادند اما ما قبول نکردیم.
ظریف اظهار داشت: وزارتخارجه در چهار و پنج سال قبل خیلی در داخل صحبت نکرده است برای اینکه ما وظیفه خودرا می دانیم که از دستاوردهای نظام در جامعه بین المللی دفاع نماییم. همیشه به همکاران گفته ام که ما حقوق می گیریم که از ایران دفاع نماییم نه اینکه از خودمان دفاع نماییم.
وی اضافه کرد: دوستان ما برجام را کشتند، دفع کردند و تشییع جنازه آنرا گرفتند اما جنازه برجام آمریکا را شکست داد. اینکه اروپا می گوید من رأی ندادم چون روسیه چین وتو می کردند پس چرا در قضیه فلسطین رای می دهید باوجود اینکه میدانید آممریکا وتو می کند.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: یک واقعیتی در جامعه بین المللی به نام برجام و به نام قطعنامه ۲۲۳۱ وجود دارد که در واقع کشورها احساس می کنند که آمریکا در مقابل اجماع جامعه بین المللی ایستادگی می کنند.
ظریف اشاره کرد: نمی گردد تصور کرد که اگر آقای ترامپ نبود، واکنش جامعه بین المللی و واکنش جامعه داخلی آمریکا به رفتارهای حکومت هم این بود که امروز هست. حتما رفتارهای شخص ترامپ و رفتارهای دولتش برخی مسائل را تشدید کرده است. برخی کارهای عجولانه ای که ترامپ و کارهای غیر حرفه ای که وزیر خارجه اش کرده است، سبب این مساله شده است.
وی افزود: بهترین تحلیل درباره تاثیرات کرونا یاین بوده است که کرونا روند تحولات بین المللی را تغییر نداده است، بلکه این روند را تسریع کرده است. اینکه امروز قدرت جهانی از آتلانتیک به پاسیفیک می رود تحول جدیدی نیست این تحول شروع شده بود و امروز تسریع می شود
وزیر امور خارجه اظهار داشت: انتخاب ترامپ یک واکنشی بود به این واقعیت که شغل ها از آمریکا به آسیا پر می کشید. اینکه یک نگرانی با جهانی شدن در آمریکا پیدا شده بود و یک طبقه از کارگران و به قولی یقه آبی ها، احساس کردند که کارهایشان از دست می رود و به کشورهای دیگر می رود. ترامپ آمد و اظهار داشت که ما صنایع خودرو و فولاد را به آمریکا برمی گردانیم این واکنشی به روندهای جهانی که شکل گرفته بود و کوشش های می شود که این روندها را متوقف نماییم. یکی از این تلاش ها آقای ترامپ بود ولی این روندها ادامه دارد مثل وضعیت داخلی آمریکا. آمریکایی ها خیلی برای ایران تلاش کردند، خیلی فشار آوردند و می خواستند یک تابستان داغ در ایران درست کنند.
ظریف اظهار داشت: چرا آمریکا به اصطلاح «اسنپ بک» در زمانی که می خواست از برجام بیرون رود استفاده نکرد؟ در آن زمان عضو برجام بود اما الان عضو برجام نیست و روز گذشته باردیگر اتحادیه اروپا موضع گرفت که آمریکا نمی تواند از این مکانیزم استفاده نماید. انگلیس در توضیح رای خودش گفته است که ما معتقدیم استفاده از مکانیزم حل و فصل اختلافات امکانپذیر نیست.
وی افزود: اصلا کلمه «اسنپ بک» در برجام و در قطعنامه ۲۲۳۱ نیست، این کلمه یک غلط مصطلح است که آمریکا راه انداخته است به جهت اینکه دنیا خیال کند این یک تحول اتوماتیک است.
ظریف اشاره کرد: آمریکایی ها وقتی از برجام خارج شدند می توانستند بعنوان عضو برجام از این مکانیزم استفاده کنند اما چرا این کار را نکردند؟ چرا از برجام خارج شدند؟ در دوران گذار بسیاری از کشورها اشتباه محاسباتی می کنند. صدام اشتباه محاسباتی کرد منجر به سقوطش شد. قذافی خیال کرد همه چی تمام شده است و همه امکانات خودرا در طبق اخلاص گذاشت و تقدیم کرد و این اشتباه های محاسباتی موجب نابودی کشورهایشان شد. اشتباه محاسباتی آمریکا در سال ۲۰۰۱ و سال ۲۰۰۳ موجب خونریزی فراوانی شد و به قول ترامپ ۷ تریلیارد دلار هزینه کردند.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: آنها فکر کردند که با این فشارها دولت ایران ساقط می شود. ترامپ بعد از آن که از برجام ساقط شد به برخی کشورهای غربی گفته بود که به من چند ماه فرصت دهید و من ایران را پای میز مذاکره می کشانم. هنوزم هم کوتاه نمی آید و می گوید اگر من انتخاب شوم ایرانیها را پای میز مذاکره می آورم. مشخص نیست خواب نما شده است که چنین چیزی را می گوید. مردم موجب شدند که ترامپ شکست بخورد. مردم جلوی تعبیر رویای ترامپ و بولتون را گرفتند، این خیلی تحول مهمی است.
وی در ادامه با اشاره به مواضع آژانس اتمی، اظهار داشت: بتازگی ادعا کردند که اطلاعات جدید بدست ما رسیده است. امروز بیشترین تعداد بازرسی های آژانس در ایران انجام می شود و بین کشورهای دیگر قابل قیاس نیست. ما هیچ چیزی برای پنهان کاری نداریم ما با روش های غیر منطقی مخالف هستیم، ما معتقدیم شفافیت جمهوری اسلامی آمریکا و رژیم صهیونیستی را خلع سلاح کرده است.
ظریف اظهار داشت: آمریکا و اسرائیل برای ساختن این پرونده دروغین سلاح هسته ای چقدر سرمایه گزاری نموده بودند، مهمترین خاصیت برجام و توافق هسته ای این بود که یک پروژه ۴۰ ساله امنیتی سازی جمهوری اسلامی را نابود کرد و آمریکا چندین بار تلاش نموده بود که ایران را یک تهدید امنیتی کند.
وی اضافه کرد: امنیتی سازی اهرم آمریکاست برای اینکه در حوزه امنیت دست برتر را دارد و ۶۰۰ میلیارد دلار هزینه نظامی می کند و امروز می خواهد چین را امنیتی سازی می کند و کرونا را امنیتی سازی می کند و می گوید ویروس چینی و می خواهد از چین یک تهدید امنیتی در دنیا بسازد.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: پروژه امنیتی سازی ایران توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه با تلاش فراوان به نتیجه رسیده بود و به قطعنامه های شورای امنیت منجر شده بود، با برجام اختتام پیدا کرد. خیلی تلاش کردند که این را باردیگر زنده کنند و برای ما مهمست که مانع آنها شویم. ما فتوای مقام معظم رهبری را داریم که سلاح هسته ای حرام است و تحلیل راهبردی ما هم این است که سلاح هسته ای به هیچکس امنیت نداده است. مثلا آیا سلاح هسته ای توانسته به رژیم صهیونیستی امنیت دهد؟ ما هم از نظر مذهبی هم از نظر تاریخی در جنگ تحمیلی صدام مقابل ایران ۶ و ۷ گزارش سازمان ملل است که عراق مقابل ایران سلاح شیمیایی بهره برد و ایران جواب نداد با آنکه توانایی این را داشت. ما سلاح های شیمایی خودرا در قالب کنوانسیون شیمیایی نابود کردیم، یعنی داشتیم و می توانستیم استفاده نمائیم.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: واقعیت این است که ما برمبنای مبانی اسلامی هیچ گاه از سلاح شیمیایی استفاده نکردیم و امام اجازه ندادند و مقام معظم رهبری خیلی صریح در مقابل سلاح کشتار جمعی فتوا دارند.
ظریف اظهار داشت: آنها باردیگر می خواستند یک پروژه امنیتی سازی را احیا کنند و ما آنرا شکست دادیم. آنها باردیگر تلاش کردند و فشار زیادی به آژانس آوردند و مدیریت آژانس عوض شده بود و یک مقدار فشار پذیری آن بالا بود برای اینکه سابقه مدیران قبلی را نداشتند.
وی اشاره کرد: ما هیچ وقت تسلیم زیاده خواهی ها نمی شویم و هیچ چیز برای پنهان کردن نداریم و اجازه نمی دهیم یک پرونده را ۴ بار باز کنند. یک دفعه یک پرونده با دروغ باز شده و با صراحت بسته شده است. آژانس باید بداند که پرونده بسته شده را نمی تواند باز کند.
وزیر امور خارجه در مورد وضعیت آمریکا در قبال ایران در دوران دموکرات ها و جمهوری خواهان گفت: همانطور که شما فرمودید سابقه برخورد دولت آمریکا با ایران تفاوتی میان جمهوری خواهان و دموکرات ها ندارد. هرچند مشهور است که جمهوری خواهان از شاه بیشتر حمایت می کردند ولی کودتای ۲۸ مرداد در دوره دموکرات ها انجام شد.
ظریف افزود: در دولت کِندی، شاه انقلاب به اصطلاح سفید را با تحمیل آنها اجرا کرد که تاثیرات درازمدتی بر کشاورزی ما داشت.
وی اظهار داشت: اینکه ما وارد دعوای حزبی آمریکا شویم، مبنای تاریخی و تحلیلی ندارد. دموکرات ها عموما به رژیم صهیونیستی نزدیک هستند. می گویند که جمهوری خواهان جنگ طلب هستند؛ ولی در دوره کلینتون سالی یک اقدام نظامی داشتیم. در دوره بوش پسر هم که جنگ افغانستان و عراق را داریم.
رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در دولت اوباما ما مدل دیگری به نام اجماع سازی جهانی و ایجاد مکانیسم مالی جهانی و تحمیل فشار مالی بر ایران را داشتیم.
ظریف عنوان کرد: ما با دولت اوباما مذاکره نکردیم. ما برای خروج از فصل هفتم شورای امنیت مذاکره کردیم. برای خروج از فصل هفت باید با پنج عضو دائم مذاکره می کردیم. شما برای این کار ناگزیر هستید با اعضای دائم مذاکره کنید.
وی اشاره کرد: مذاکره با آمریکا از دولت قبل شروع شده بود. ما بعنوان یک دولت مستقل باید روی منافع ملی خود حساب نماییم و آنچه در آمریکا می گذرد، به خود مردم آمریکا ربط دارد و ما باید دنبال منافع خود باشیم.
وزیر امور خارجه گفت: اینکه ما امید به پیروزی این و آن در آمریکا داشته باشیم، غلط است. البته ما باید تحلیل نماییم و از فرصت ها برای پیش برد منافع و سیاست های خودمان بهره ببریم. شما اشاره به وقاحت شخص ترامپ خصوصاً وقاحت وی در مورد پذیرش ترور سردار سلیمانی کردید. آمریکا جرأت مواجهه با سردار سلیمانی در روز و در یک جبهه را نداشت. به بزدلانه ترین روش این کار انجام شد. من در مسافرت اخیرم به عراق به محل شهادت سردار رفتم. در راه فرودگاه به شهر و در تاریکی شب و به وسیله پهپادی که صدها کیلومتر آن طرف تر و از اتاقکی کنترل می شود، سردار ترور شد.
ظریف افزود: این مساله نشان داد که آمریکا دیگر قدرقدرت نیست. آمریکا به روشی متوسل شد که تروریست ها و داعش از آن استفاده می نمایند. اقدام آنها با کار تروریست ها چه فرقی دارد؟ اقدام آنها صراحتا تروریستی بود و گزارشگر ویژه اعدام های خودسرانه سازمان ملل به رغم فشارهایی که آمریکایی ها به وی وارد کردند، صراحتا گزارش داد و اقدام آمریکا را توجیه ناپذیر دانست. البته تلاش زیادی کردند تا واقعیات را ارئه دهند.
وی اظهار داشت: خدا درجات سردار سلیمانی را متعالی کند که وی در زندگانی خود آمریکا را به ذلت کشاند و همین طور با شهادت خود نشان داد که آمریکا به هیچ اصولی پایبند نیست.
رئیس دستگاه دیپلماسی در مورد پیگیری ترور سردار سلیمانی اضافه کرد: ما در زمان حیات سردار سلیمانی قراری با وی در سه شنبه بامداد ها ساعت ۶ و نیم داشتیم که البته سردار سحرخیز بود. من سه شنبه ابتدا با سردار دیدار داشتم و پس از آن با اساتید دانشگاه دیدار می کردم. هر زمانی که من یا وی در ایران بودیم، هر هفته در یکی از ساختمان های مرکز مطالعات که به نام سردار شهید تغییر یافته، دیدار داشتیم.
ظریف عنوان کرد: در نخستین سه شنبه پس از شهادت سردار در همان ساختمان قرار شد یک ستاد پیگیری شهادت سردار سلیمانی به ریاست دوست بنده، یعنی صادق خرازی ایجاد شود که پیگیری سیاسی، حقوقی و رسانه ای را انجام دهد. در این ستاد از وزارت خارجه، سپاه، نیروی قدس و قوه قضائیه هستند و یکبار هم دختر ایشان در جلسه شرکت کردند و پسر سردار و همین طور برادرزاده ایشان که از همکاران ما هستند، در ستاد عضویت دارند.
وی اشاره کرد: در این ستاد هم از خانواده و همرزمان سردار حضور دارند. میوه اول این ستاد گزارش گزارشگر سازمان ملل بود و سایر پیگیری ها را هم خواهیم کرد.
وزیر امور خارجه گفت: در مسافرت اخیرم به عراق دو نفر از اعضا بعنوان نماینده ستاد حضور داشتند. از کمیته حقوقی ستاد یکی مسئول آن که معاون حقوقی و بین المللی هستند و یکی از اعضای کمیته که از سپاه هستند به همراه من آمدند و با مسئولین قوه قضائیه و رئیس قوه قضائیه عراق دیدار کردند و هدف از این دیدار اقدام حقوقی مشترک ترور سردار بود. در حوزه سیاسی و تبلیغاتی هم در حال کارهایی هستیم.
ظریف افزود: البته من معتقد به موازی کاری نیستم. بنیاد سردار سلیمانی هم به وجود آمده که ما هم پیشنهاد تشکیل آنرا داشتیم و توسط برادران ما در سپاه به وجود آمده است و ما هم با آنها همکاری می نماییم.
وی در مورد مزاحمت دو جنگنده آمریکایی برای هواپیمای ایرانی ماهان اظهار داشت: یکی از پیگیری های ما پیگیری بین المللی است که در سازمان ملل و ایکائو پیگیر هستیم. پس از گزارش ستاد کل نیروهای مسلح که یکی دو روز طول کشید تا اطلاعات ریز را جمع آوری کنند، گزارش مستندی را ارسال کردیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: پس از حادثه، سردار باقری با من تماس گرفت و من کل وزارت خارجه را بسیج کردم تا مطمئن شویم این هواپیما سالم برمی گردد. نماینده ما در سازمان ملل، آقای تخت روانچی فورا به دبیرکل سازمان ملل زنگ زد و بازگشت امن هواپیما را تضمین خواست و آمریکا را مسئول دانست.
ظریف عنوان کرد: همان وقت آقای عراقچی سفیر سوئیس را فراخواند و همین پیام را منتقل کرد. مانند موضوع ترور سردار سلیمانی که از همان لحظه اول تماس ها برقرار شد و از ساعت ۶ پیگیر بودیم و این کارها خیلی اعلام نمی گردد. البته کار آمریکا منحصر به ایران نبوده و با دیگر هواپیماها هم این کارها را کرده اند.
وی اشاره کرد: جالب است آمریکا در مرز اردن بدون اجازه سوریه پایگاه زده و برای پشتیبانی از اشغال خود برای هواپیماهای عبوری مزاحمت به وجود می آورد.
وزیر امور خارجه گفت: در تحقیقاتی که کردیم، متوجه شدیم در هفته های قبل نیز آمریکا مزاحم دیگر هواپیماهای کشورهای مختلف شده اند. اگر دنیا مقابل قلدری آمریکا نایستد، این قلدری به یک کشور منحصر نمی ماند.
ظریف افزود: غربی ها برعکس ما در مدارس خود بچه قلدری به نام بولی دارند که بچه های کوچک تر را می زند. اگر جلویش گرفته نشود، سراغ دیگر بچه ها می رود و در نهایت همه را می زند. آمریکا اول کشورهای کوچک را تحریم می کند و در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران را اذیت می کند. آمریکا ۱۱ سال مردم عراق را تحریم کرد و گزارش یونیسف وجود دارد که مردم این کشور را به کشتن داد.
وی اظهار داشت: آمریکا الان شرکت های آلمانی را تهدید می کند که اگر در پروژه نورد استریم مشارکت کنید، تحریم می نماییم و ویزا نمی دهیم. اگر دنیا مقابل این زیاده خواهی نایستد، آمریکا سراغ همه جامعه جهانی خواهد رفت و قلدری خودرا توسعه می دهد. اروپا کم کم در حال متوجه شدن موضوع است. خود شخص جوزپ بورل اظهار داشت که آمریکا باید تهدید اروپا را متوقف نماید.
رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: من به اروپایی ها می گویم که بولی مدرسه خودرا به یاد بیاورید و مقابل زورگویی آمریکا بایستید. اروپا کم کم به صرافت این افتاده که باید روی پای خود بایستد. اروپا امنیت خودرا به آمریکا واگذار کرده و روی اقتصاد متمرکز شده بود.
ظریف عنوان کرد: الان اروپایی ها به صرافت افتاده اند که نمی توانند اجازه دهند آمریکا به آنها زور بگوید. الان راجع به نیروی متحد اروپایی صحبت می شود و این یک واقعیت است و دیگر اروپا نمی تواند بپذیرد که آمریکا زور بگوید. سیاست های ترامپ موجب ایجاد شکاف در غرب و میان اروپا و آمریکا شده است.
وی در مورد جایگاه سیاست نگاه به شرق اشاره کرد: ایران از ابتدا سیاست نه شرقی و نه غربی داشته و این سیاست به مدلول نپذیرفتن سلطه بوده و استقلال طلبی است و این مبنای ما است که میراث امام و نظر رهبری است که باید استقلال جمهوری اسلامی که دستاورد انقلاب و مایه قدرت ما است را حفظ نماییم.
وزیر امور خارجه گفت: قدرت در جهان در حال گذار از مفهوم مادی در حال تغییر است و مفاهیم و معانی چون استقلال وارد آن شده است. اینکه ما می گوییم مردم ولی نعمت ما هستند، برای این است که مردم مهم ترین مبنای قدرت ما هستند. سیاست نپذیرفتن سلطه، مبنای کار ما در وزارت خارجه است.
ظریف افزود: در دهه ۹۰ میلادی، آمریکایی ها که ادعا می کردند جنگ سرد را برده اند، اعلام نمودند که لیبرال دموکراسی قدرت مطلق شده است، می دانستند که تحولات قدرت از آتلانتیک به سمت پاسیفیک و رو به شرق در حال تغییر است. خیلی از جنگ ها برای این بوده است که از این تحول جلوگیری نمایند.
ی اظهار داشت: در سال ۱۹۹۲ میلادی از ۱۰ کشور اصلی با بالاترین تولید ناخالص داخلی، ۶ کشور غربی بودند. البته ژاپن یک استثنا بود که این کشور هم در مدار غرب تعریف می شود. اما در سال ۲۰۲۴، از میان این ۶ کشور، فقط آمریکا باقی می ماند. اولا چین در مقام اول خواهد بود، آمریکا دوم می شود، رتبه سوم هند، چهارم اندونزی و روسیه ششم می شود. کشورهای غربی از این رتبه بندی خارج شده و کشورهای شرقی قدرت اصلی را می یابند. البته تولید ناخالص داخلی تنها شاخص نیست.
رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: برخی محافظه کاران آمریکایی مانند بولتون و الیوت آبرامز و بطور کلی دولت بوش پسر معتقد هستند که با امنیتی کردن شرایط جهان می توانیم از این گذار قدرت به شرق جلوگیری نماییم.
ظریف عنوان کرد: یادمان نرود که بوش پدر پس از اخراج عراق از کویت در سامان ملل صحبت از نظم نوین جهانی کرد. خیال می کردند می توانند با برتری تسلیحاتی به توفق نظامی خود تداوم ببخشند. امروز آمریکا ۶۰۰ میلیارد دلار صرف مسائل تسلیحاتی و نظامی خود می کند و پس از آن چین با دویست و خورده ای میلیارد دلار هزینه می کند و این میزان فاصله وجود دارد.
وی اشاره کرد: آمریکا سیاست امنیتی سازی را در دهه ۹۰ آغاز کرد و کوشش کرد سالی یک جنگ را در جهان راه بیاندازد تا برتری امنیتی در دنیا داشته باشد. امنیتی کردن پرونده ایران هم سر این مساله شکل گرفت. پرونده ایران را امنیتی می کنند تا بگویند ما منجی شما هستیم و و ما هستیم که شما را نجات می دهیم.
وزیر امور خارجه گفت: رژیم صهیونیستی که بزرگترین تهدید امنیت منطقه است به کشورهای منطقه می گوید ایران بزرگترین تهدید است و من منجی شما هستم. با همین روش سر کشورهای منطقه ما را کلاه گذاشته اند. به آرمان فلسطین خیانت می کنند تا از چتر امنیتی اسرائیل استفاده کنند. یک نفر هم از آنها سوال نمی پرسد که آدم های نادان! آیا اسرائیل توانسته در مقابل حماس و حزب الله از خود دفاع کند که بخواهد از شما دفاع کند؟
ظریف افزود: عقل هم به بعضی افراد و کشورها باید داده شود و این خوب است. آنها به آرمان فلسطین خیانت می کنند. این موضوعات از پروژه امنیتی سازی شکل می گیرد.
وی اظهار داشت: در روابط بین الملل امر مختومه نداریم چون انسان مطرح است و عامل انسان مهم می باشد. آمریکا کوشش کرد که مانع از برآمدن چین شود. سیاست چین برآمدن صلح آمیز بوده است. اینکه ترامپ تلاش می کند چین را امنیتی کند، تلاش جدیدی است. تلاش بر سر این است که تحول غرب به شرق شکل نگیرد. قبلا دنیا را امنیتی می کردند و الان چین را امنیتی می کنند. آمریکا قدر قدرت نیست؛ اما قدرت نظامی قدرتمندی است. آمریکا هنوز به دومینیکن محتاج است. یک روز پس از رای، پمپئو به دومینیکن می رود.
رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: آمریکا با ۱۶۰ کشور قرارداد امضا کرده که سرباز آمریکایی به دیوان کیفری نرود. این نشان میدهد که آمریکا دیگر قدر قدرت نیست و مجبور است به فلان کشور آفریقایی باج بدهد تا سربازش را به دیوان کیفری نفرستد.
ظریف عنوان کرد: دیگر هرچه آمریکا بخواهد، نمی گردد. چرا آمریکا برخورد امنیتی با هوآوی کرد؟ چونکه چین دیگر مصرف کننده نیست و خودش تولید کننده تکنولوژی است. البته آمریکا هنوز برتری تکنولوژی خودرا از دست نداده؛ ولی چین به حوزه ای وارد شده که آمریکا را نگران کرده است.
وی اشاره کرد: در شرایط کنونی معقول است که همه دنیا با چین ارتباط داشته باشند. اروپایی ها هم نگران اقدامات آمریکا هستند. آمریکا کوشش کرد تا انگلیس بعنوان متحد سنتی خود، قرارداد توسعه ۵G با هوآوی را لغو کند.
وزیر امور خارجه گفت: ما باید یک سیاست همه جانبه داشته باشیم. اگر نگاه ما فقط به غرب باشد، مطمئنا غربی ها رابطه خوبی با ما نخواهند داشت. نگاه صرف به شرق هم همین گونه است و ما باید نگاه جامعی در سیاست خارجی داشته باشیم. من در جلسه رای اعتماد خود گفتم که باید با همه جهان روابط داشته باشیم. اسراییل را که به رسمیت نمی شناسیم و آمریکایی ها هم باید رفتار خودشان را درست کنند. ما می توانیم جلوی ۶ کشور بشینیم و موجودی درست نماییم که ترامپ می گوید سر ما کلاه رفته است؛ ولی از هیچ کسی زور نمی پذیریم.
ظریف افزود: ما از همان زمان به ایجاد روابط راهبردی با کشورهای همسایه مبادرت کردیم. امروز بهترین رابطه را با کشورهایی مانند ترکیه و عراق داریم که قبلاً به هیچ عنوان نداشتیم. با کشورهای آذربایجان، قطر، افغانستان و عمان از روابط بسیار خوبی و مستحکمی برخورداریم.
وی اظهار داشت: روابط خوبی با کشورهای شمالی داریم و روسیه یکی از همسایگان است. ما امروز بهترین روابط را با روسیه داریم. روسیه در دولت یازدهم و دوازدهم یک قطع نامه را در شورای امنیت که رای هم داشت، وتو کرد و به قطع نامه اخیر آمریکا هم رای منفی داد. در شورای حکام نیز رای منفی داد. برای نخستین بار در شورای حکام راجع به ایران رای گیری شد چونکه قبل از این با اجماع در مورد ایران تصمیم گرفته می شد. روسیه و چین به این قطع نامه رای منفی دادند و این نشانه دستاورد راهبردی است. در دهه ۹۰ به چین و روسیه می گفتیم ما روابط راهبردی داریم، می گفتند نه و روابط ما دوستانه است.
رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: چین پنج مرحله روابط راهبردی دارد. مرحله اول، روابط ساده راهبردی است که با بسیاری از کشورها دارد. روابط اشتراک راهبردی با کشورهای آفریقایی و برخی کشورهای منطقه ما مرحله دوم روابط چین است. مرحله سوم روابط جامع اشتراک راهبردی است که با آفریقای جنوبی و برخی کشورهای اروپایی دارد. روابط جامع اشتراک راهبردی در تمام فصول مرحله چهارم روابط چین است که با پاکستان دارد که در واقع متحد راهبردی پکن است. مرحله پنج نیز روابط ویژه راهبردی با روسیه دارد.
ظریف عنوان کرد: ما تا شروع دولت یازدهم هیچ رابطه راهبردی با چین نداشتیم و از دوران بنده و ریاست آقای روحانی سعی کردیم که رابطه راهبردی با چین داشته باشیم.
وی اشاره کرد: در ۲۶ دی ۹۴ توافق هسته ای عملیاتی شد و ۶ ماه پیش از آن و در تیر نیز برجام نهایی شد. پس از آن و در سوم بهمن ۹۴ چینی ها قبول کردند که رئیس جمهور این کشور به ایران سفر کند.
وزیر امور خارجه گفت: چینی ها بر سر پرونده هسته ای ما مشکلاتی داشتند و البته باید بگویم روس ها هم همین مشکل را داشتند. بطور مثال اس ۳۰۰ را روسیه تا به نتیجه رسیدن برجام به ما نداد. کشورها منافع خودرا دنبال می کنند.
ظریف افزود: پس از نهایی کردن برجام آقای شی، رئیس جمهور چین به ایران آمد. به تاریخ ها دقت داشته باشید. برخی مدعی هستند که ما از روی ناچاری به سمت چین رفتیم. این اشتباه است. من مبنای سیاست خارجی کشور را توضیح دادم. سوم بهمن شی به ایران آمد. ما از زمان دعوت تا سفر، مذاکراتی با چینی ها داشتیم.
وی اظهار داشت: چینی ها دوست دارند مرحله به مرحله پیش بروند. ایران از مرحله نداشتن روابط راهبردی به مرحله سوم روابط رسید. بیش از آنرا نیز ما احتیاج نداریم. بالاتر از آن ممکنست سیاست نه شرقی و نه غربی ما را بر هم بزند. این مرحله از روابط پیشنهاد خود ما بود. در ابتدا هم مقاومت وجود داشت. دو رئیس جمهور در اطلاعیه ای که در مسافرت آقای شی به تهران قرائت شد و برای آن ماه ها سعی شده بود، اعلام نمودند که پکن و نه آن روابط جامع همکاری خواهند داشت.
رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: ما همان وقت این خبر را اعلام کردیم و متن بیانیه موجود است. از سوم بهمن که سفر رئیس جمهور چین انجام شد تا یکسال بعد، موسسات مطالعاتی ایران و چین روی آن کار می کردند. پس از آن کار جدی تر آغاز شد و از جانب ایرانی در کمیسیون مشترک که عهده دار آن وزارت اقتصاد است، کار پیگری شد.
ظریف عنوان کرد: دیدگاه های دستگاه های ایرانی جمع شد. بعضی می گویند اگر روابط با چین به این میزان مهم می باشد، چرا سفیر نداشتید؟ از وقتی سفیری معرفی می شود تا زمانی که سفیر کار خودرا شروع کند، یک دوره پنج ماهه زمان لازم است تا مجوزهای لازم ستاندن شود. پس از شروع به کار آقای همتی، وی جهت شرکت در اجلاسیه سفرا به تهران آمد و آقای روحانی ایشان را به ریاست بانک مرکزی برگزید و به سرعت کار معرفی سفیر بعدی و ستاندن مجوزها آغاز شد.
وی اشاره کرد: سفیر جدید ما که به چین رفت برای تحرک بخشی به این روند، بنا به پیشنهادی که بنده خدمت مقام معظم رهبری کرده بودم، گفته شد که آقای لاریجانی بعنوان نماینده رهبر و رئیس جمهور برای تسریع در روابط راهبردی به پکن سفر خواهند کرد.
وزیر امور خارجه گفت: یکی از معدود سفرهایی بود که وزیر خارجه نیز رئیس مجلس را همراهی می کرد و این مساله بر خلاف پروتکل های رسمی است چونکه وزیر خارجه فقط رئیس جمهور را در مسافرت همراهی می کند.
ظریف افزود: این به خاطر این بود که برنامه ای را چیده بودیم که در نهایت سفر انجام شد و سفر موفقی بود. ما می خواستیم به چینی ها بگوییم که یک نفر را در این سطح مسئول کار با پکن گذاشته ایم. این نشانه نگرش راهبردی ما است. این اتفاق در اوج برجام اتفاق افتاده است.
وی اظهار داشت: آقای لاریجانی از ما خواستند که روند توافق ۲۵ ساله را تسریع نماییم. آبان سال قبل پیش نویس توافق جامع همکاری ۲۵ ساله را ایران به طرف چینی دادیم. پیش نویس اول را ما دادیم. در مذاکره هر کس نظر خودرا مطرح می کند. همان مقطع هم در اخبار اعلام کردیم. هم زمان اعلام بیانیه مشترک روسای جمهور اعلام کردیم و هم زمان با دادن پیش نویس خبر آنرا اعلام کردیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: چینی ها در فروردین امسال که زمان زیادی با ارائه پیش نویس ما نداشت، پاسخ دادند. پاسخ آنها بسیار به پیش نویس ما شبیه است. ما این پاسخ را به آقای لاریجانی و مسئولان ذیربط و نظامی امنیتی ارائه کردیم و نظر خودرا مطرح کردیم و در دولت مطرح کردیم. در دولت پیشنهاداتی عنوان شد. و اضافه کردیم و سند پیش نویس تصویب گردید و برای مرحله مذاکره نهایی اجازه داده شد.
ظریف عنوان کرد: من در مذاکره ویدئو کنفرانسی با همتای چینی خود، آمادگی مذاکره را اعلام کردیم. پیش نویس برای مذاکره تصویب شده و هنوز سند نهایی نشده است. در روابط بین الملل دو طرف داریم و باید هر دو طرف توافق داشته باشند. هر توافقی بده و بستان است.
وی اشاره کرد: این توافق یک چارچوب روابط است و نشان میدهد که در کدام حوزه ها ما با هم کار خواهیم کرد.
ظریف افزود: یک نکته مهم این است که ایران در کمربند یک راه و یک کمربند مشارکت جدی نداشت؛ ولی بر طبق این توافق ۲۵ ساله با پیشنهاد ما و تایید چین، ما به صورت جدی وارد این پروژه می شویم. این پروژه یکی از ثروتمندترین پروژه ها در جهان است. سیاست نه شرقی و نه غربی ما پابرجا است.
وی اظهار داشت: ما رابطه مبتنی بر سلطه را نمی پذیریم. ما باید اصالتا با چین رابطه داشته باشیم. ما اصالتا باید با اروپا هم روابط داشته باشیم. روابط ما نباید مبتنی بر داشتن رابطه با این و آن باشد. رابطه باید برمبنای منافع ملی باشد.
رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: ما یک قرارداد ۱۰ ساله با روسیه داریم که دو بار آنرا تمدید کرده ایم. در مسافرت اخیرم به روسیه به آقای پوتین پیشنهاد دادم که چون این قراداد برای ۲۰ سال پیش است، این سند را بازنگری نماییم چون الان روابط راهبردی داریم. ما با هند و پاکستان هم سندهای مشابه داریم. ما در دولت تدبیر و امید شورای عالی روابط دوجانبه میان ایران و ترکیه با ریاست دو رئیس جمهور تشکیل داده ایم که بسیار مهمست.
ظریف در مورد همکاری اقتصادی با همسایگان عنوان کرد: وزارت صمت مسئول تجارت خارجی است و ما تسهیل کننده هستیم. وزارت خارجه تصدیگری نمی نماید. برای تشکیل معاونت اقتصادی ما ساختار وزارت خارجه را تغییر دادیم. ما ساختار منطقه ای را به ساختار موضوعی تغییر دادیم. من به این نتیجه رسیدم که اگر ما معاونت منطقه ای داشته باشیم، نمی توانیم معاونت اقتصادی داشته باشیم و معاون منطقه ای را حذف کردیم و به دستیار تنزل دادیم. از همین رو این ساختار را تغییر دادیم. وزارت خارجه به علت شرایط بین المللی به یک ساختار امنیتی و سیاسی تبدیل گشته بود که ما به سمت تغییر آن حرکت کردیم وما آنرا به سمت ساختار سیاسی اقتصادی برای کمک به معیشت مردم تغییر می دهیم.
وی اشاره کرد: مهم ترین عامل سیاست خارجی کشورها همسایگان هستند. ما بزرگترین تامین کننده واردات عراق بوده و یکی از بزرگترین تامین کنندگان کالا در افغانستان هستیم. البته یادمان نرود ما تحت فشار تحریم هستیم و کشوهای همسایه تحت فشار آمریکا نیستند و اصطلاحا ما دوی با مانع کار می نماییم. انواع موانع مانند تحریم و اف ای تی اف وجود دارد تا مانع ما در همکاری اقتصادی شود.
وزیر امور خارجه گفت: روابط با همسایگان می تواند به تجارت خارجی ما کمک نماید و مسیر پیشرفت اقتصادی کشور باشد؛ در شورای عالی اقتصاد پیش بینی کردند که سال جاری به رغم تمامی فشارها، رقم قابل توجهی صادرات غیرنفتی خواهیم داشت. ما در کنار وزارت صمت ایستاده ایم که کمک نماییم مسیر باز باشد، ضمن آنکه همسایگان در اولویت هستند.
ظریف در مورد سفر به مسکو نیز، اظهار داشت: ما در بحث هسته ای و دوجانبه روابط ویژه ای با روسیه داریم و در این راه نیاز به مشورت های مرتب داریم. ما هماهنگی های نزدیکی با روسیه در روابط دوجانبه و ترتیبات منطقه ای و بین المللی انجام می دهیم و در مسافرت اول شاهد رای منفی مسکو در شورای حکام بودیم و پس از سفر دوم نیز شاهد اعلام موضع محکم روسیه بودیم.
وی با اشاره به اینکه من باید از مواضع چین و روسیه در شورای امنیت و شورای حکام تشکر کنم، اضافه کرد: حمایت را نمی توان مفروض دانست و باید آنرا به دست آورد.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: در هفته های آینده با روسیه و چین و حتی با اروپایی ها که مخالف یکجانبه گرایی آمریکا هستند کار خواهیم کرد. ما با اندونزی خوب کار می نماییم. خیلی از کشورها تحت فشار آمریکا قرار داشتند تا به قطع نامه پیشنهادی ایالات متحده در شورای امنیت رای مثبت بدهند. در یک مورد گفتند که ما قبل از رای گیری در مورد قطع نامه، ۳۰ ساعت تحت فشار قرار داشتیم.
ظریف با اشاره به اینکه ما با روسیه هماهنگی داریم، اشاره کرد: در حوزه اقتصادی و دفاعی با روسیه روابط خوبی داریم. روابط ما احتیاج به نگهداری و پرورش دارد. نمی گردد روابط را رها کرد. ما نیاز به مشورت و تماس داریم که باید از نزدیک پیگیری شود.
وی اضافه کرد: در مسافرت من به روسیه که با پیام ویژه رئیس جمهور به رئیس جمهور روسیه همراه بود به مدت ۵۰ دقیقه تماس امن با پوتین داشتم و نتیجه خوبی نیز داشت.
رئیس دستگاه دیپلماسی همین طور در مورد سفر به لبنان، اظهار داشت: من گفتگوی بسیار طولانی با سیدحسن نصرالله، نخست وزیر، وزیر خارجه، رئیس جمهور و رئیس مجلس لبنان داشتم. احساس کردم که نظریه های مختلفی در مورد فاجعه انفجار لبنان وجود دارد و پیرامون آن صحبت کردیم.
ظریف اشاره کرد: ادعای غالب این بود که این مساله یک حادثه بوده و دولت لبنان بطور مستقل باید روی آن کار کند. بقیه هم می توانند به این کشور کمک کنند. کشورهای مختلفی پیشنهادات مختلفی دادند، مثلا «مکرون» پیشنهاد تشکیل دولت وحدت ملی داد که خوب است. او همینطور در مورد تمرکز روی بازسازی صحبت کرد که خوب بود. اما فشار آمریکا وارد شد.
وی گفت: گفته شد که باید دولت غیرسیاسی در لبنان شکل بگیرد که اصلا امکان ندارد. مثلی هست که می گوید لبنانی ها از پنج سالگی که در خیابان بازی می کنند بحث سیاسی می کنند.
وزیر امور خارجه در مورد بحث تعیین اولتیماتوم توسط مکرون، گفت: این موضوعات توسط خودشان بد گزارش شده است. مکرون در سپتامبر برای صدمین سال استقلال لبنان به این کشور خواهد رفت و وی اظهار داشت: وقتی برگردم، نگاه خواهم کرد. فشار آمریکا سنگین بود و برخی مواضع مکرون که بعدا اتخاذ شد، با مواضع قبلی متفاوت بود.
ظریف اظهار داشت: در این شرایط همه باید به سمت کمک به لبنان بروند. نباید اظهار داشت که اگر کمک می خواهید باید اصلاحات کنید. خود لبنانی ها معتقدند که باید اصلاحات داشته باشند. حسن نصرالله خود پیشتاز اصلاح است.
وی با اشاره به اینکه حزب الله بعنوان یک نهاد سالم و بدون فساد به دنبال اصلاح است، اضافه کرد: حزب الله دوست دارد سیستم کشور اصلاح گردد. حق مردم لبنان است که تصمیم بگیرند. اینکه کمک را مشروط نماییم، نهایت کار غیرانسانی است. در شرایط نیاز که وظیفه جامعه بین المللی است نباید کسی شرط بگذارد.
رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: وضعیت لبنان به علت دخالت جامعه بین الملل، آمریکا و عربستان به این حالت درآمده است. تقویت نیروهای افراطی توسط عربستان، لبنان را به این وضع درآوردهاست. یادمان نرود فردی که در مقابل سفارت ایران در بیروت بمب گذاشت، حقوق بگیر عربستان بود و حالا باید برای جمع کردن این اشتباهات وظیفه دارند که کمک کنند و نه اینکه شرط بگذارند.
ظریف در مورد وضعیت ایران در جهان، اشاره کرد: ایران جایگاه بسیار مهمی دارد. این جایگاه را ما به دست نیاورده ایم. من در سخنرانی رای اعتماد خود گفتم که برادران و خواهران عزیز، ایران اسلامی قدرتمند است و باید این قدرت را باور نماییم. ما باید خودمان باور نماییم که قدرتمند هستیم و این قدرت از مردم ما است.
وی افزود: نباید فکر نماییم که ایران موضوع کنش است و دیگران برای ما تصمیم می گیرند. ایران کنشگر مهم جهانی است. سیاست مادر پشتیبانی از مقاومت اثرگذار می باشد.
وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه ما به خاطر آرمان و منافع ملی از مقاومت حمایت کردیم، گفت: قدرت معنایی در امتداد منافع ملی است. دوستان ما ابزار ما نیستند. من به جان «کری» گفتم که شما می گویید پول ما آزاد می شود و ما در منطقه خرج می نماییم. مگر عربستان از ما بیشتر پول ندارد و بیشتر از ما خرج نمی کند؟ چرا موفق نبوده است. نگاه ما مردم نهاد است و ابزاری نیست و همین نگاه به ما قدرت داده است.
ظریف اشاره کرد: ما خرجی در منطقه نمی نماییم و نباید فریب تبلیغ رسانه ها را خورد. فرق ما با عربستان در این است که آنها فکر می کنند مردم را خریده اند. دو روز پیش خبرنگار المیادین از من پرسید شما که چند ساعت با سیدحسن نصرالله صحبت کردید، چه چیزهایی به وی گفتید؟ من هم گفتم که دوساعت و نیم ایشان با من حرف زد. نگاه جمهوری اسلامی است که به ما قدرت بخشیده است.
وی اضافه کرد: عربستان و امارات حسرت ما را می خورند و باید نگاهشان را تغییر دهند. مردم کارگزار آنها نیستند و باید دیدشان نسبت به مردم تغییر یابد.
وزیر امور خارجه در آخر اظهار داشت: کرونا تحولی است که همه قدرت های بزرگ را به زانو درآورده و با حفظ فاصله فیزیکی کرونا را به زانو در می آوریم و باید بگویم ماسک یادتان نرود.

منبع: