ربیعی: ۴ ماه پایانی دولت، برای مسئولان پرمشغله و بی استراحت خواهد بود

به گزارش آذر سخنگوی دولت اظهار داشت: با این حجم از ماموریت هایی که دولت برای خود تعریف کرده، این چهار ماه، چهار ماهی پرمشغله و بی استراحت برای همه مسئولان دولتی خواهد بود.
به گزارش آذر به نقل از مهر، علی ربیعی سخنگوی دولت در یادداشتی نوشت: برخی مقاطع تاریخی فراتر از طول زمانی خود اهمیت می یابند. ماه های پیش رو یکی از همین مقاطع تاریخی به حساب می آید. ماه هایی که باید نتیجه مقاومت مردم در مقابل فشار حداکثری دولت ترامپ دیده و سهم و جایگاه شایسته ایران در معادلات در حال تغییر بین المللی بیش از پیش کسب و تثبیت شود. نظام دوقطبی بین المللی بعد از فروپاشی شوروی گرفتار سرگشتگی شد و آمریکا در حال تثبیت نظام تک قطبی بود. درحالی که چنانکه پیش از این نوشتم و باور دارم جهان از حالت قطبی به شکل منظومه ای تغییر خواهدنمود که این منظومه ها شامل کشورهای کانونی و پیرامونی یا اتحادیه های منطقه ای خواهند بود که بنیان آنها اقتصاد سیاسی است. چندین منظومه جهانی وجود دارند که برخی در حال برآمدن هستند و برخی دیگر در حال کوشش برای تثبیت و حفظ جایگاهشان در سلسله مراتب جهانی. اتفاقاً در قاره آسیا چین و هند تأثیرگذاری بیشتری خواهند یافت چنانکه هند به غول آینده اقتصادی آسیا تبدیل خواهد شد. بدین سبب جهان در حال تغییر و تحول و جابه جایی قدرت های تأثیرگذار است و ارتقای جایگاه ایران در جهان در این سال ها مشخص خواهد شد. در ماه های اخیر قسمتی از این فعل و انفعالات بین المللی را در انزوای دولت ترامپ حتی در جمع هم پیمانان سنتی خود همچون بریتانیا دیدیم. در این نقشه بزرگ و در کشاکش این تقلای بین المللی که همه کشورها مرحله تازه ای از کوشش های ژئوپولیتیکی خودرا برای بازتعریف جایگاه جدید خود سرعت داده اند، ماه ها و سالهای آینده بمراتب برای ما نیز اهمیت متمایزی دارد. بحران هایی که در سالیان اخیر پشت سر گذاشتیم و بعضاً همچنان در دست و پنجه نرم کردن با پاندمی کرونا و تحریم ادامه دارد، نباید در اراده ما برای عقب نماندن از رقابت های جهانی تأثیر بگذارد. در این میان دولت بعنوان سکاندار اجرائی ایران در مدیریت منابع و پیشبرد سیاست ها مصمم است که با بی توجهی به فشارهای خارجی و حاشیه های داخلی، این ماموریت ملی را تا آخرین روز مسئولیت خود ادامه دهد. بدون تردید ارتقای جایگاه ایران اصلی ترین وظیفه دولت می باشد علاوه بر آن دولت طبق وعده خود برنامه های پنج گانه ای را تدوین کرده که بنا دارد اجرای آنرا با جدیت دنبال کرده و تلاش خواهدنمود زیرساخت های سیاسی و اقتصادی مناسبی را به منتخب ملت تحویل دهد: ۱- رفع تحریم: بدون تردید عقب راندن تحریم تا آخرین روز کار دولت بطور مستمر ادامه خواهد یافت. ما مصمم هستیم که اجازه ندهیم تحریم های غیرقانونی آمریکا اخلالی در حرکت ایران در راه توسعه و تعامل سازنده با جهان بوجود آورد اما در عین حال تلاش دولت برای رفع تحریم ها تا آخرین روز کاری دولت متوقف نخواهد شد. ما از رساندن و تکرار این پیام روشن به ناقضان برجام خسته نخواهیم شد که هرچقدر زمان بخواهند در اختیار خواهند داشت اما باید بدانند که هر روز تعلل بیشتر در لغو تحریم مقابل ایران، نه فقط شانس احیای برجام را بعنوان نخستین و آخرین چاره در دسترس برای کنار گذاشتن اختلافات کمتر می کند بلکه آنها را از به دست آوردن چشم انداز بهتری از روابط با ایران هم دورتر خواهدنمود. هرچند ما اطمینان داریم که دولت آمریکا هیچ راه منطقی جز بازگشت به برجام و رفع کامل تحریم ها پیش روی خود ندارد اما بنا به مسئولیت دولت در پاسخگویی به مردم، رفع تحریم ها یکی از با اهمیت ترین اولویت های دولت باقی خواهد ماند. این البته مسیری آسان و هموار نیست. یکی از این موانع که ریشه در دخالت دادن سیاست های داخلی و رقابت های انتخاباتی به حیطه ماموریت های تغییرناپذیر ملی در مانع زدایی از توسعه کشور دارد، عده ای دوگانه ای تازه اما بی معنا میان خنثی کردن تحریم و رفع تحریم را به فضای گفت وگوی سیاسی جامعه سرایت داده اند و توجه نداشتند که نه فقط این دوگانه هیچ نسبتی با واقعیت های اداره کشور ندارد بلکه دولت در چهار سال قبل با در پیش گرفتن هر دو جنبه فوق از هیچ تلاشی برای تسهیل معیشت مردم فروگذار نکرده است. خطر این دوقطبی سازی تنها تحریف واقعیت پیرامون شیوه های مؤثر در گشودن زنجیرهای بسته شده بر اقتصاد ملی و چشم انداز رشد و توسعه اقتصادی نیست بلکه در غیریت سازی یکی از این ابزارها در مقابل دیگری است؛ گویی که عده ای تنها مقرر است به خنثی کردن تحریم بپردازند و دیگران کاری جز انجام آن یکی ندارند. هرچند که این دوگانه روی کاغذ و در حین شعارها و مجادله های انتخاباتی کارآیی داشته باشند، در اداره دولت و کشور که متوقف به شعارها و فضاسازی های تبلیغاتی نیست، جایی ندارد. هر دولتی در آینده به سبب انتظار مردم و رأی دهندگان که انتظار دارند دولت های منتخب هیچ شانسی را برای بهبود دادن زندگی آنها از دست ندهند، ناچار است که ضمن کوشش برای کم اثر کردن تحریم ها، همچنان به تقلای دیپلماتیک برای رفع تحریم ها نیز بپردازد؛ چنانکه دولت دوازدهم چنین کرده است. ازاین رو، مسئولیت خنثی کردن و توأمان رفع کردن تحریم ها، رسالتی انقطاع ناپذیر در طول زمان و در امتداد جابه جایی دولت هاست. به این ترتیب، تاختن بر استراتژی رفع تحریم درحالی که دولت آینده از هر جناح و با هر نگاهی گریزی از آن نخواهد داشت، در بدترین حالت یک خودزنی سیاسی و در بهترین حالت خود یک ریاکاری آشکار است. به همان ترتیب، نادیده گرفتن آن دسته از سیاست های اقتصادی که هدف از آن خنثی کردن اثر تحریم هاست، به هیچ وجه گویای واقعیتی نیست که دولت بعدی در راه آن قرار خواهد گرفت. علیرغم این همانندی دو جناحی در تعقیب میان دو راه به هم گره خورده خنثی سازی و رفع تحریم، دیگر اتلاف وقت و موکول کردن پیشبرد هر کدام از آنها به دوران بعد از برگزاری انتخابات نمی تواند معنایی داشته باشد و موفقیت در رفع و تضعیف اثر تحریم ها امتیاز منحصر به فردی نیز به هیچ کدام از جریان های سیاسی نخواهد داد. البته این به مفهوم تعجیل در پذیرفتن یا ارائه پیشنهادهای دیپلماتیک ناپخته و غیرمنصفانه نیست اما همچنین سیاسی کردن یک امر ملی نباید سبب تأخیر غیرضروری و وقت کشی در پیگیری چاره هایی باشد که درصد قابل اعتنایی از شانس موفقیت برای کاستن هرچه سریع تر از آلام مردم را به همراه دارد. ۲- حوزه سلامت و درمان: حوزه سلامت با تمرکز بر کرونا همچون برنامه های اصلی و مستمر دولت خواهد بود. واردات بیش از ۲۰ میلیون واکسن خریداری شده و کوشش برای به ثمر رساندن تولیدات داخلی که بطور مستقل یا با مشارکت خارجی در حال انجام هستند دنبال خواهد شد. در این خصوص علاوه بر کشور کوبا با دو کشور تولیدکننده نیز مذاکراتی صورت گرفته است. مراقبت و جلوگیری از گسترش و قطع زنجیره ویروس کرونا و واکسیناسیون عمومی و تمهید برای درمان به موقع و مؤثر بیماران از برنامه های این حوزه است. ۳- افزایش تولید و تثبیت بازار: مسأله بعد تثبیت بازار و کوشش برای کاهش اثر تحریم ها بر زندگی مردم است. در اینجا به اطلاع مردم می رسانم که نه فقط دولت هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت ها به خصوص در مورد کالاهای اساسی تا اختتام کار خود نخواهد داشت بلکه برای کاهش قیمت های کاذب برنامه نظارتی سختگیرانه تری را در دستور کار خود دارد. در این راه، تا حالا ۶ میلیارد دلار از بودجه تخصیص برای تامین کالاهای اساسی اختصاص یافته است. از مجموعه ۱۰۰ قلم کالای ضروری بیش از ۲۰ قلم کالای اساسی در دو مورد مرغ و روغن مبتلا به اختلال در توزیع شده اند که تصمیمات ستاد اقتصادی تولید در هر دو مورد افزایش یافته و در صورت نیاز واردات صورت گرفته و برنامه متعادل کردن بازار به سرعت صورت خواهد گرفت.
در دولت های یازدهم و دوازدهم تعداد ۲۹۰ طرح مهم در حوزه صنعت و معدن با مجموع سرمایه گذاری ۲، ۶۵۲ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۸۵۱۲۶ نفر به بهره برداری رسیده است. از این تعداد ۲۸ طرح طی ده ماهه سال ۱۳۹۹ راه اندازی و بیش از ۱۱ هزار شغل نیز در سال ۹۹ به وجود آمده است که می توان به طرح هایی چون شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب، سنگ آهن گهر زمین، مجتمع جهان فولاد سیرجان، خودروسازی مدیران، مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران، پالایش نفت لاوان، خودروسازان راین، مجتمع جهان فولاد سیرجان و ذوب آهن پاسارگاد اشاره نمود. ۴- اتمام پروژه های زیرساختی به منظور زندگی آینده ایرانیان: در برنامه چهارم اتمام پروژه های زیرساختی تمهید شده و اقدام برای تداوم این پروژه ها برای آیندگان در دستور کار دولت می باشد. این پروژه ها آثار عظیمی بر سالهای بعد بر زندگی آینده ایران و ایرانیان خواهد داشت. دولت معتقد می باشد همچنان باید شرایطی به وجود آورد تا دولتی فارغ از تحریم و آماده جهش تولید و اقتصاد را به منتخب بعدی ملت تحویل دهد. در همین راستا بر طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری برای سال ۱۴۰۰ برنامه ای چهارماهه در قالب یک برنامه یک ساله در دستور کار خود قرار داده است که بتواند تسهیلگر ادامه برای دولت بعد هم باشد. گسترش شاهراه های اطلاعاتی و زیرساخت های حمل و نقل و اتصالات ژئوپلیتیک و قرار گرفتن در مسیرهای جهانی (سند ۲۵ ساله با چین در همین راستاست)، پروژه های عظیم انتقال آب از خلیج فارس به مرکز و جنوب کشور با تاکید بر تامین آب سیستان و بلوچستان، توسعه میادین نفتی و تاکید بر پروژه های پایین دستی حوزه نفت و گاز و بهبود وضع کشاورزی همچون این پروژه های مهم به حساب می آید. ۵- انتخابات سالم و پرشور: در اقدام پنجم دولت تمام تلاش خودرا به کار خواهد بست تا یک انتخابات پرشور، سالم و رقابتی برگزار کند. انتخابات متضمن افزایش سرمایه اجتماعی و حل مسائل داخلی کشور و هم متضمن ارتقای جایگاه ایران در منطقه و جهان است. انتخابات و صندوق های رأی در نقشه کلان خود عبارت از تعیین سرنوشت ملی است اما در سطحی خردتر چیزی نیست جز زندگی روزمره هر شهروند ایرانی که می خواهد از این حق خود برای تضمین برخورداری از همه حقوق قانون اساسی و ترجمه آن در زندگی جاری و در قالب بهره مندی از آزادی، رفاه و امنیت استفاده نماید. امیدواریم که بمنظور اطمینان دادن به مردم برای دستیابی به این هدف عالی انتخاباتی، شرایطی مهیا شود تا همه تنوع های دیدگاهی و برنامه ای در این انتخابات حضور داشته باشند. هرچند که متأسفانه جریان هایی برای مایوس کردن مردم از صندوق رأی شروع به کار کرده اند و به اقدامات خود شتاب تازه ای داده اند؛ تلخ تر آن که هم از خارج و هم از داخل بطور ناخودآگاه به شیوه هایی تعدادی از مطالب را بیان می کنند که احساس اینکه نتیجه برآمده از صندوق رأی تأثیری در سرنوشت جامعه ندارد القا شود، اما دولت در مقابل چنین یأس پراکنی ها سکوت نخواهد کرد. البته در این راه، دولت نمی تواند بدون همراهی روشنفکران، فعالان اجتماعی و دانشگاهیان به مسئولیت خود در یادآوری و تاکید بر اصل جمهوریت و همچون بازخوانی ریشه ها و ضرورت های مشارکت حداکثری در انتخابات گام مؤثری بردارد. بدین سان دولت در کنار همه بازیگران اجتماعی و سیاسی، دلسوزان ایران و در قالب مواضع بیان شده رهبری معظم در خصوص مشارکت حداکثری مردم تلاش همه جانبه ای خواهد داشت. بااینکه تا اختتام کار دولت فقط چهار ماه باقی مانده اما با این حجم از ماموریت هایی که دولت برای خود تعریف کرده، این چهار ماه، چهار ماهی پرمشغله و بی استراحت برای همه مسئولان دولتی خواهد بود. دولت آماده است که ماه های پایانی تصدی خود و ماه های آغازین سال جدید را با نیرویی مضاعف از هر زمان دیگری تا به حداکثر رساندن امید مردم و درخشاندن باردیگر ایران در سالهای پیش رو، هم به انتها برساند و هم شروع کند.

منبع: