آذر: نمونه معیار تولید جت آموزشی یاسین با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی گردید و همزمان خط تولید انبوه این پرنده آموزشی نیز راه اندازی شد.
به گزارش آذر به نقل از مهر، نمونه معیار تولید جت آموزشی یاسین بامداد امروز (شنبه ۲۰ اسفند) با حضور امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی گردید. در این مراسم همین طور خط تولید انبوه جت پیشرفته آموزشی یاسین نیز راه اندازی شد. آموزش خلبانی همچون آموزش های سطح بالا و پیچیده ای است که هر کشوری توان انجام آنرا ندارد. جمهوری اسلامی ایران در زمینه های دانش و فناوری موفق به رسیدن به یافته های آموزش در سطح استانداردهای جهانی شده است و خلبانی به عنوان یک حوزه ی آموزشی تلفیقی از این قاعده مستثنی نیست. کشور عزیزمان پس از پایان جنگ تحمیلی فرصت یافت که به این مساله مهم بپردازد. بعد از پایان جنگ ضرورت آموختن این مهارت در دستور کار مسئولین نیروهای مسلح قرار گرفت و از همان زمان و با نظر استادان با تجربه و جنگ دیده دانشکده های خلبانی شکل گرفت. از آنجا که این مهارت تلفیقی از دانش و مهارت است نیازمند روش ها و ابزارهای ویژه ای است که هواپیمای آموزشی اساس آنرا تشکیل می دهد. آموزش خلبانی در جمهوری اسلامی ایران چگونه انجام می شود و نقش جت آموزشی یاسین چیست؟ آموزش خلبان هواپیمای جنگنده تفاوت های اساسی با خلبان غیر نظامی دارد. در آموزش خلبانی هواپیمای نظامی و جنگنده آموزش ها در سه مرحله انجام می شود: ۱- آموزش مقدماتی برای یادگیری فن پرواز ۲- آموزش پایه، مهارت های پروازی، مقررات و مانورها ۳- آموزش پیشرفته و تکمیلی برای کسب توانایی پرواز تاکتیکی با جنگنده شکاری پیشرفته یک خاصیت مهم جت آموزشی پیشرفته این است که خلبانان پایگاه های عملیاتی نیز همچنان از آن بهره برداری می کنند و خلبانان با تاکتیک ها و مهارتهای رزم هوایی و رزم هوا به زمین آشنا می شوند و کاربرد جنگ افزارهای مختلف و چگونگی استفاده از آنها را می آموزند. همه این مزیت ها و خاصیت ها دلیل ضرورت نیاز نهاجا و ورود وزارت دفاع به طراحی و ساخت این هواپیما بوده است. آیا این هواپیما قابلیت رزمی نیز دارد؟ از آنجائیکه آموزش های گردان شکاری رزمی در خیلی از موارد با جنگ افزارهای واقعی و در محیط های شبیه سازی شده نبرد به انجام می رسد، طبیعی است جت یاسین دارای قابلیت آموزش ماموریت های رزمی نیز باشد. از جانب دیگر این هواپیما در طرح توسعه قابلیت تبدیل به یک هواپیمای رزمی سبک و پشتیبانی نزدیک هوایی(cas) را نیز خواهد داشت. تفاوت فروند اول و دوم یاسین در چیست؟ فروند اول با پرواز خود طراحی آیرودینامیکی و معماری سازه ای و دستیابی به فناوری ساخت را محقق نمود و لیکن این فروند که امروز رونمایی گردید در ابعاد تخصصی و تاکتیکی نسبت به نمونه قبلی توسعه و تکامل یافته و دستاوردهای مختلفی داشته است. بومی سازی زیر سامانه های عمده مانند صندلی پران، اویونیک کاملاً بومی، موتور و ارابه های فرود قسمتی از توانمندی های به دست آمده در این فروند می باشد. در بعضی اقلام دیگر مانند رادار هواشناسی نصب شده در دماغه هواپیما نیز از توان شرکت های دانش بنیان استفاده شده است. تکنولوژی بال این هواپیما به تکنولوژی بال با تعبیه نصب مخازن سوخت در آن تغییر یافته است. مهم ترین فاکتور در بحث آموزش خلبانی در این فروند پایش دائمی و ثبت داده های پروازی حین و بعد از پرواز (نمایش و تحلیل سه بعدی داده های سورتی و پروازی) می باشد که یک تحول در بحث آموزش خلبانی می باشد. البته از نظر تخصصی خیلی از این سامانه ها، تست های استاندارد را طی نموده و آزمون های برخی از آنها در این فروند تکمیل می گردد. به این جهت این فروند معیار تولید بوده و این فرصت را فراهم نمود که خط تولید آن امروز استقرار یابد. لازم به ذکر است چندین کشور در جهان جت آموزشی ساخته یا درحال ساخت می باشند و لیکن زیر سامانه های عمده همچون موتور یا اویونیک را از بازار بین المللی تهیه نمایند. یک نکته بسیار مهم این است که به سبب تحریم ها امروز ما در تمام فناوری های این محصول در کشور به خوداتکایی رسیده ایم.