موسوی: بزودی شاهد از سرگیری سفارت جمهوری آذربایجان در تهران خواهیم بود

به گزارش آذر، سفیر ایران در باکو اظهار داشت: بزودی شاهد از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران خواهیم بود و هیأتی برای آماده سازی مقدمات به تهران سفر کرده است.

به گزارش آذر به نقل از مهر، سید عباس موسوی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی تفصیلی با باکو تی. وی، اظهار داشت: بزودی شاهد از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران خواهیم بود. هیأتی برای آماده سازی مقدمات به تهران سفر کرده است.
وی بیان نمود: همه اقوام ایرانی، ایران را از آن خود می دانند و از نظر بنده ایرانی ترین قوم در کشور ما آذربایجانی های ما هستند. دست دشمنان مشترک و سرویسهای امنیتی آنها در اختلاف افکنی میان ایران و جمهوری آذربایجان عیان است. سیاست همسایگی دولت جدید ایران یک سیاست جدی و اصولی است.
موسوی خاطرنشان کرد: پیشینه تاریخی دو کشور و روابط عمیق فرهنگی و عاطفی میان مردمان دو سوی مرز حدوداً ۸۰۰ کیلومتری ایران و جمهوری آذربایجان اجازه نمی دهد مشکلات و سو تفاهمات ادامه دار باشد.
وی افزود: دو کشور تلاش کردیم با عقل، درایت و تدبیر از مرحله سردی عبور نماییم و صفحه جدیدی در روابط دو جانبه بگشاییم. دست دشمنان مشترک و برخی کشورها و رژیم ها در منطقه و فرامنطقه بخصوص سرویسهای امنیتی آنها در اختلاف افکنی میان ایران و جمهوری آذربایجان عیان است.
سفیر ایران در باکو اظهار داشت: طبیعی است همانطور که در یک خانواده همه یک جور فکر نمی کنند در بین همسایگان هم اختلاف نظر وجود داشته باشد. همسایگان مانند گوشت و ناخن به هم چسبیده اند. اما هر از گاهی نیاز داریم چرک و میکروب ها را از لای آنها پاک نماییم. سیاست همسایگی دولت جدید ایران یک سیاست جدی و اصولی است.
وی افزود: حادثه ۷ بهمن و حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران بسیار تلخ، غیرقابل پیشبینی و غافلگیر کننده بود. اما همه شواهد و رفت و آمدهای بعدی مقامات قضایی و امنیتی دو کشور و اعتراف فرد ضارب نشان داد این اقدام فردی و با انگیزه های شخصی بود. این فرد دستگیر، محاکمه و به اشد مجازات محکوم شد.
موسوی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود بر مبنای اصول و مبانی ثابت حرکت می کند که قابل خدشه و تغییر نیست. مخالفت با اشغالگری و تجزیه طلبی همچون این اصول اساسی است که در دوران اشغال، ایران را کنار جمهوری آذربایجان قرار داد.
وی اظهار نمود: بنده برخی اخبار و گزارش های هدفدار در خصوص کمک ایران به اشغالگران را کاملا نفی و رد می کنم و این گونه وارونه سازی ها جای تأسف دارد. واقعیات را از مقامات تان بپرسید.
سفیر ایران در باکو بیان نمود: مقام معظم رهبری بعنوان نفر اول کشور ما و فرمانده کل قوا چه در شروع اشغال سرزمین های آذربایجان و در دوره جنگ اول قره باغ و چه در جنگ دوم قره باغ صراحتاً از آزادسازی سرزمین های اشغالی جمهوری آذربایجان حمایت کردند و بقیه ارکان نظام در دولت و نیروهای مسلح همواره همین منویات را پی گرفتند و ادامه دادند.
وی متذکر شد: ایران بیشتر از ۳۰ سال نخجوان را به خاک اصلی جمهوری آذربایجان متصل کرد و هم اکنون هم بنا داریم این مسیر را توسعه داده و متنوع نماییم. مسیر هوایی اتصال به نخجوان هم از فضای ایران عبور می کند. دو کشور به جای دیوار کشی درحال پل زدن میان خود هستیم.
موسوی اظهار داشت: همه اقوام ایرانی، ایران را از آن خود می دانند و از نظر بنده ایرانی ترین قوم در کشور ما آذربایجانی های ما هستند و در همه جای ایران هم حضور دارند. شخص اول کشور ما اصالتاً آذری زبان هستند و بسیار تاکید و سفارش بر تکلم به این زبان در بین خانواده ها دارند. ازاین رو سوال شما از اساس صحیح نیست.
وی اظهار داشت: درحال طراحی پروژه های بزرگ اقتصادی برای ایجاد درهم تنیدگی بیشتر اقتصادی دو همسایه هستیم.