باقری: بریکس، هسته اولیه اراده برای ساختن جهان عادلانه است

به گزارش آذر، معاون سیاسی وزیر امور خارجه از گروه بریکس بعنوان هسته اولیه و پیشران اراده جمعی بین المللی برای ساختن جهانی مبتنی بر عدالت و تأمین منافع کشورهای مستقل یاد کرد.

به گزارش آذر به نقل از مهر، علی باقری که روز جمعه بنا به دعوت رئیس جمهوری تاتارستان با هدف شرکت در پانزدهمین اجلاس بین المللی اقتصادی روسیه- جهان اسلام به کازان سفر کرده است، این سخنان را در نشست تخصصی بررسی مناسبات جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در این اجلاس بیان کرد.
وی تاکید کرد: اراده جدی ما در گروه بریکس اینست که زمینه پیوستن دیگر بازیگران منطقه ای و بین المللی را برای حرکت مؤثرتر و اثربخش تر در مناسبات بین المللی به دنبال داشته باشیم.
معاون وزیر امور خارجه از گروه بریکس بعنوان هسته اولیه و پیشران اراده جمعی بین المللی برای ساختن جهانی مبتنی بر عدالت و تأمین منافع کشورهای مستقل یاد کرد.
وی عنوان کرد: از این منظر، نشست آتی سران گروه بریکس در جمهوری تاتارستان که در دوره ریاست روسیه بر این گروه برگزار می شود از نظر ما نشست بسیار مهم و تعیین کننده خواهد بود. تلاش جدی ایران و روسیه اینست که این نشست را به نقطه عطفی در همکاری بین کشورهای عضو بریکس تبدیل نماییم.
باقری در قسمت دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اراده رهبران ایران و روسیه برای تقویت مناسبات دوجانبه اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در دیدار چند سال قبل خود با آقای پوتین رئیس جمهوری روسیه بر این نکته تاکید فرمودند که نگاه ایران به مناسبات دو کشور اینست که ایران مستقل و روسیه مقتدری را در سطح منطقه و جهان و ایران مستقلی را در سطح منطقه و جهان داشته باشیم. این دو گزاره، راهبرد اصلی مناسبات ایران و روسیه را تشکیل می دهد.
وی تصریح کرد: همکاریهای دو کشور در قالب سازوکارهای چندجانبه همچون بریکس می تواند تحقق این بخش از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب باشد.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه اظهار داشت: ایران و روسیه این اراده را دارند و در عمل نشان داده اند که با همکاری در زمینه های مختلف قصد دارند که مناسبات مبتنی بر عدالت بین کشورهای مستقل را بنا بگذارند. امروز در چنین فضایی با یکدیگر گفت و گو می نماییم و بر این اساس، یک رسالت بزرگ بر دوش کارگزاران بزرگ دو کشور بخصوص در حوزه اقتصادی است؛ چه بخش خصوصی و چه کارگزاران اقتصادی و تجاری دارای مسئولیت در حاکمیت دو کشور.
باقری همینطور اظهار داشت: امروز نیاز داریم که ایران و روسیه در تعامل با یکدیگر، بستر مشارکت دیگر کشورهای مستقل را جلب کنند. بر این اساس، مشارکت دیگر قدرت ها مانند برزیل، آفریقای جنوبی و هند در این رویکرد صحیح و منطقی، می تواند زیربنا و زیرساخت جهان مبتنی بر همکاری مشترک و مبتنی بر عدالت که چشم انداز آن صلح و آرامش و رفاه برای کشورهای جهان و ملت های دیگر باشد را پدیدار کند.
وی در قسمت دیگری از سخنان خود انتخاب مجدد پوتین بعنوان رئیس جهوری روسیه را تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد که در دوره جدید ریاست جمهوری روسیه شاهد رشد و ارتقای مناسبات همه جانبه، دوستانه و همکاری جویانه تهران و مسکو باشیم و علاوه بر توسعه مناسبات دو کشور در سطح دوجانبه، بتوانیم با همکاری یکدیگر، زیرساخت همکاریهای چندجانبه و بین المللی را برای توسعه همکاریهای تجاری و اقتصادی بنا بگذاریم.
معاون وزیر امور خارجه از اجلاس همکاریهای روسیه – جهان اسلام بعنوان یک رویداد مهم در زمینه اقتصاد بین المللی یاد کرد و ضمن اشاره به حضور فعالانه ایران در این اجلاس اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و به صورت مشخص سفارت کشورمان در مسکو و سرکنسولگری در کازان با همه توان و ظرفیت درحال تلاش هستند که موانع موجود بر سر راه توسعه همکاری ها را از میان بردارند و دریچه جدیدی از مناسبات اقتصادی تهران و مسکو را بگشایند.
وی تصریح کرد: توسعه چند سال گذشته مناسبات ایران و روسیه نشان داده است که این اراده در دو کشور عملی و قابل تحقق است و باید با طراحی و پیگیری، ظرفیتهای مشترک را به پروژه ها و طرح های چندجانبه تبدیل نماییم تا هم باعث توسعه مناسبات دو کشور شویم و هم از ظرفیت دیگر بازیگران در سطح منطقه و دنیا برای تحقق این هدف استفاده نماییم.