پزشکیان در مراسم شب عاشورا؛ نباید اجازه دهیم که پا را از عدالت و انصاف خارج کنیم

به گزارش آذر، رییس جمهور منتخب در مراسم عزای امام حسین مقابل السلام در شب عاشورای حسینی و در حسینه امام خمینی اظهار داشت: اگر حق را در میان افراد و قومیت ها پیاده نکنیم، گریه کردنمان فقط گریه کردن است.
به گزارش آذر به نقل از مهر، مسعود پزشکیان رییس جمهور منتخب در مراسم شب عاشورای حسینی در حرم امام خمینی (ره) با ایراد سخنانی، اظهار داشت: اگر مسئولین به حق عمل و به عدالت رفتار کنند، مگر می شود مردم از ما ناراضی باشند؟! امام حسین (ع) به خاطر «حق» شهید شد؛ مگر نمی بینید که به حق عمل نمی کنند و از باطل روی گردان نمی کنند؟! وی ادامه داد: فلسفه کتاب خدا و پیامبران برای «حق» است. این حق خیلی وسیع است؛ اگر بخواهیم راجع به آن حرف بزنیم. ولی وقتی به ارتباطات فردی و اجتماعی می آید، تنگ می شود. رییس جمهور منتخب افزود: حق در جامعه جاری و عدالت در جامعه جاری نباشد، دعوا آغاز می شود و اختلاف به وجود می آید. امام حسین (ع) برای برگزاری حق قیام کرد. اگر ما حق را در جامعه بین افراد و قومیت ها پیاده نکنیم، گریه کردن ما فقط گریه کردن است. پزشکیان با اعلان اینکه پیامبر آمده تا بر طبق حق بین مردم قضاوت کند، بیان کرد: امام حسین هم می فرمایند مگر نمی بینید که میان مردم بر طبق حق قضاوت نمی کنند؟ ما اصلی داریم به نام حق و عدالت و امام حسین (ع) برای همان حق و عدالت آمد. اگر ما حق را بین جوامع ملل و قومیت ها اقامه نکنیم آن چه که برای امام حسین (ع) می نماییم فقط گریه کردن است نه چیز دیگر. وی ادامه داد: اگر ما مدیران و مسئولین به حق و عدالت رفتار نماییم مگر می شود در جامعه مردم از ما ناراضی شوند و گلایه کنند. پست و مقام برای این نیست که ما تفاخر نماییم به آن؛ برای این است که خدمتگزار مردم باشیم. برای حق کار نماییم، مملکت گلستان می شود رییس جمهور منتخب با بیان انصاف را مراعات نماییم، اینکه، اظهار داشت: نباید اجازه دهیم که پا را از عدالت و انصاف خارج نماییم و امام حسین (ع) برای همین آمد. فردای قیامت اگر بخواهیم پاسخگو باشیم باید با حق و انصاف با مردم عمل نماییم. با مردم با عطوفت باید برخورد کرد، ما دعوای هوای نفس داریم، دعوای جناح و دسته داریم وگرنه برای حق اگر کار نماییم مملکت گلستان می شود و مردم از ما راضی خواهند بود. پزشکیان افزود: پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری به مردم است. وقتی آدم تابع هوای نفس باشد به حق عمل نمی کند؛ حق جناح و گروهش را می بیند و حق مردم را نادیده می گیرد. این قدرت و پست و مقام برای این نیست که من قیافه بگیرم و فخر بفروشم؛ برای این است که خدمتگزار مردم باشیم. رییس جمهور منتخب افزود: نفس است، که من قوم خودم را بر دیگران برتر و خودم را از دیگران بهتر می بینم. مدلول مالک نفس بودن این است که میان دوست و دشمن «انصاف» را رعایت و برمبنای انصاف عمل نماییم. پزشکیان همین طور بیان کرد: یک حق است و یک هوای نفس و پیامبر آمده که میان مردم برمبنای حق قضاوت کند و امام حسین می گوید مگر نمی بینید که برمبنای حق عمل نمی کنند «وإنّی لم أخرج أشراً ولا بطراً ولا مفسداً ولا ظالماً، وإنّما خرجت لطلب النجاح والصلاح فی اُمّه جدّی محمّد، اُرید أن آمر بالمعروف وأنهی عن المنکر» می خواهم برگردم به مسیری که پیامبر و امام می رفت. وقتی حضرت علی به مالک اشتر نامه نوشت. مبادا به اسم امام حسین (ع) تابع هوای نفس و غرور و تکبر شویم وی ادامه داد: خدا می داند ما چه کار می نماییم پس نباید بخاطر گناه کاری یک عده پا را از انصاف و عدالت فراتر بگذاریم چون که امام حسین و یارانش برای این مفاهیم شهید شدند. ما فردای قیامت اگر مقرر است پاسخگوی شهدا باشیم در این جامعه باید برمبنای حق و عدالت و محبت به مردم برخورد نماییم و این مردم همه مردم هستند نه فقط افرادی که با ما هستند.
وی افزود: ما حالا دعوای نفس، منیت، جناح و دسته داریم وگرنه عمل به حق که دعوا ندارد و منت به کسی که وسط بیاید و بخواهد مشکل مردم را حل کند و ما حتما او را دنبال می نماییم و نوکریش را خواهیم کرد. پزشکیان افزود: امشب، شب عاشور و شب جانفشانی یاران امام حسین (ع) است؛ امام حسین به تک تک کسانی که در آن صحرا بود گفت بروید این دشمنان با من مشکل دارند اما یکی از آنها از آنجا خارج نشد به جهت اینکه همه با عشق به میدان آمده بودند. وی ادامه داد: ما هم باید یادمان باشد که این الگوها را فراموش نکنیم و راه امام حسین (ع) را درست برویم و مبادا به اسم امام حسین (ع) تابع هوای نفس و غرور و تکبر شویم و این، آن چیزی است که امام حسین برای آن شهید شد. رییس جمهور منتخب در آخر اظهار داشت: امیدواریم خدا ما را در مقابل مردم شرمنده نکند و قدرتی به ما بدهد که بتوانیم بدون توجه به جناح و دسته و قوم خدمتگذار همه مردم باشیم چونکه وظیفه ما رعایت حق بین مردم است.