عبدخدایی مطرح کرد؛ آمریکایی ها در دوره های مختلف تاریخ به اقتصاد ما ضربه زده اند

به گزارش آذر، دبیر کل جمعیت فداییان اسلام اظهار داشت: شیوه استعمار آمریکایی ها را فرانو دانست و اظهار داشت: چرا آمریکایی ها کشتی های ما را مصادره می کنند؟ به این علت که به ما در اقتصاد ضربه بزنند و ما را وابسته کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری مهر، محمد مهدی عبدخدایی، دبیر کل جمعیت فداییان اسلام در مراسم رونمایی از دادخواست دادگاه شکایت از رژیم آمریکا با مبحث کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، اظهار داشت: پس از ۲۸ مرداد آقای طلا نخست وزیر شد، آن زمان ایران جزو هیچ پیمانی نبود و آمریکایی ها ناتو را برای اروپایی ها بوجود آورده بودند، آن زمان صف آرایی بین آمریکایی ها و غربی ها بود، مصدق طرفدار بی طرفی و موازنه منفی بود و بعدها کشورهای عدم تعهد ایجاد شدند.
وی که در نوجوانی از یاران شهید نواب صفوی بود، اضافه کرد: اگر آن زمان من با شهید صفوی دستگیر شده بودم اعدام می شدم، حکومت پس از ۲۸ مرداد والی آمریکا بود و ۱۰۰ درصد در اختیار آمریکا بود و می خواستند با یک حلقه محاصره از آلاسکا تا آسیای جنوب شرقی اطراف روس ها را تحت نظارت قرار دهند و پیمان بغداد را ایجاد کردند که من پس از این پیمان که به سنتو معروف شد دستگیر شدم.
دبیرکل جمعیت فداییان اسلام بیان نمود: بعدها پیمان ناتو و سیتو به هم ملحق شدند. در آن دوران من با سرلشکر صفوی در زندان بودم. همزمان آقای قرنی را دستگیر کردند و من با وی در بهداری زندان صحبت کردم. از او پرسیدم شما چرا دستگیر شدید؟ اظهار داشت که من رئیس رکن ۲ ستاد ارتش و مأمور حفاظت شخصیت هایی که به ایران می آمدند، بودم. با «دالس» وزیر خارجه آمریکا ملاقات کردم و از او پرسیدم پول هایی که آمریکایی ها به ایران می دهند در همان رأس از میان می رود؟
عبدخدایی بیان نمود: قرنی به من اظهار داشت که به دالس گفته بوده شاه را به آمریکا می فرستد و انقلاب می کنند و همین ها بامداد فردا از راه دالس به شاه انتقال داده شد و قرنی هم همان موقع استعفا داده بود. وی در بازداشت بعدی اش با آقای عسگر اولادی و هیئت موتلفه آشنا شده و در این راه مذهبی شده بود و به امام پیشنهاد کردند که قرنی رئیس ستاد شود، قائله کردستان را به واسطه این که نظامی بود از بین برد.
وی در بخشی از سخنانش خاطرنشان کرد: پس از آنکه به درخواست آیت الله طالقانی قرنی را کنار گذاشتند، گروه فرقان او را در خانه اش ترور کردند. او کسی بود که مغضوب شاه واقع شده بود. من یکی از مخالفین پیمان بغداد بودم در کنار چهار نفر دیگر همچون شهید نواب صفوی و خلیل طهماسبی بودم.
دبیرکل جمعیت فداییان اسلام اظهار داشت: کسانی که در جریان ملی شدن صنعت نفت اتحاد داشتند، پس از ۲۸ مرداد متفرق شدند. من در دوره ای که هنوز ساواک تشکیل نشده بود، حدود ۸ سال زندان بودم، همین موزه عبرت که آن زمان زندان موقت بود، شکنجه می کردند. چهار سال و نیم هم در زندان برازجان بودم. حالا بی بی سی مطالب دروغی را راجع به شهید نواب صفوی و من در زندان منتشر می کند که آن دوره من اصلاً در زندان نبودم. من از سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۱ در زندان برازجان بودم.
عبدخدایی تصریح کرد: در زندان برازجان رهبران حزب توده آنجا بودند. چهار و نیم سال زندان من را به ۸ سال تبدیل کردند. آن زمان برادر من نزد آیت الله طالقانی رفت و همینطور با برادر سرتیپ صدوقی که امام جماعت بود صحبت کرد، در نهایت به علت این که پول نداشتند ۸۰۰ تومان پول از راه اهدای آذربایجانی ها به آیت الله شریعتمداری آزاد شدم و ۹ روز طول کشید تا به تهران برگردم.
وی در بخشی از سخنانش به چگونگی شکل گیری انقلاب اسلامی از شهر قم اشاره نمود و اظهار داشت: من خیلی از وقایع را که حضور داشتم مطرح می کنم و حافظه خوبی دارم و مرحوم دکتر مصدق را انسان درستی می دانم که خائن نبوده و معتقدم بزرگترین اشتباه او این بود که می خواست به واسطه آمریکا انگلیسی ها را بیرون کند؛ در حالیکه این ها با هم دست در دست بودند، ۷۰ درصد صنایع انگلیس که توسط هیتلر تخریب شده بود با سرمایه گذاری آمریکایی ها بازسازی شد. سرمایه گذاری از منبع سرمایه گذاری های عمومی آمریکا بود و نه منابع خصوصی آنها.
دبیرکل جمعیت فداییان اسلام بیان نمود: مصدق وقتی که در دادگاه لاهه متوجه شد که آمریکا و انگلیس با هم همدست هستند، گفت کاش بر سردر دادگاه لاهه بنویسند «اینجا کنسولگری انگلیس است». بعد خواست از حزب توده کمک بگیرد. آن زمان آیت الله بروجردی با حزب توده مخالف بود، آمریکا به دلیل اختلافاتی که در تهران به وجود آمده بود بر کودتای ۲۸ مرداد دست گذاشت. روحانیون از آقای مصدق جدا شدند و آمریکا راحت وارد این جریان شده و پیروز شد و شاه تا روزی که از ایران فرار کرد نوکر آمریکایی ها بود.
عبدخدایی شیوه استعمار آمریکایی ها را فرانو دانست و اظهار داشت: چرا آمریکایی ها کشتی های ما را مصادره می کنند؟ به این علت که به ما در اقتصاد ضربه بزنند و ما را وابسته کنند در دوره های مختلف به اقتصاد ما ضربه زده اند.

منبع: