اجلاس بین المللی تراکیای تاریخی در کازانلاک بلغارستان

به گزارش آذر، اجلاس بین المللی تراکیای تاریخی در کازانلاک بلغارستان و عرصه های مشترک تمدنی میان ایران و بلغارستان برگزار گردید.

به گزارش آذر به نقل از مهر، پانزدهمین اجلاس بین المللی تراکیای تاریخی با محوریت عرصه های مشترک تمدنی میان ایران و بلغارستان به همت شهرداری کازانلاک در بلغارستان برگزار گردید. در این کنفرانس پنلی هم به اشتراکات تاریخی ایران و بلغارستان تخصیص داده شد و دو نفر از ایران، مسعود احمدی رایزن فرهنگی ایران در بلغارستان و روح الله یوسفی زشک استاد دانشگاه، به عرضه مقاله علمی خود پرداختند.
رایزن فرهنگی ایران در بلغارستان در مورد نقش باورهای دینی و اعتقادی ایران باستان در بالکان و اروپا با محوریت میتراییسم ایرانی و تاثیر آن بر مدنیت فرهنگی و دینی اروپایی، اظهار داشت دین ایرانی میترایی توانسته است تأثیرات دیرینه شناسی و هم فرهنگی و فکری زیادی بر فکر و فرهنگ غرب به جا بگذارد. این دین تاثیر خویش را بدون شک بر مناسک مسیحی و فرهنگ بالکان و همینطور غرب اروپا گذاشته است.
فرهنگ ایرانی در طول هزاره های قبل و پس از میلاد مسیح از شرق تا غرب نفوذ فرهنگی و تفوق تمدنی داشته است و این نفوذ مثبت فرهنگی را در اشکال مختلف نشان داده است. داده های دیرینه شناسی نفوذ دین قدیم میترایی ایرانی یکی از نمونه های این تأثیرگذاری است. آئین میترایی ایرانی بر سراسر زندگی اجتماعی اروپای قدیم تا دوران روم باستان تاثیر مستقیم داشته و بعد از آن هم تا به امروز تاثیر غیر مستقیم و اثرات به جای مانده از آنرا میتوان به روشنی در ابعاد زندگی امروزی مردم در بالکان و اروپا دید.

منبع: