قشقاوی در گفت وگو با آذر: نباید تغییری در مرزها ایجاد شود

به گزارش آذر، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به ادعاهای مطرح شده بر اساس گشایش کریدور زنگزور، اظهار داشت: ثبات و دوستی منطقه اقتضا می کند که ثبات در مرزها باقی بماند و تغییری در مرزها رخ ندهد.

حسن قشقاوی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با خبرنگار مهر، در واکنش به اظهارات تعدادی از مقامات روسیه بر اساس گشایش کریدور زنگزور و همراهی با آذربایجان و ترکیه دراین زمینه، اظهار داشت: همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند، مرزها هیچ گاه نباید جا به جا شود؛ بر این اساس نباید کمترین تعرضی به مرزهای تاریخی و بالاتر از هزار ساله منطقه شود.
وی اشاره کرد: ثبات و دوستی منطقه اقتضا می کند که ثبات در مرزها باقی بماند و تغییری در مرزها رخ ندهد. ارتباط مستقیم مرزی ایران و ارمنستان پیشینه چندین هزار ساله دارد و باید همه کشورها همچون دولت روسیه به این مساله احترام بگذارند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: همه ما باید نسبت به حفظ تمامیت ارضی کشورها و به رسمیت شناختن مرزهای بین المللی اهتمام داشته باشیم.
قشقاوی متذکر شد: زمانی که سخنگوی وزارت امور خارجه بودم، به خوبی به یاد دارم که گاهی در وزارت خارجه شرایط به شکلی بود که اقتضا می کرد افکار عمومی یا قسمتی از نخبگان مقابل برخی کشورها موضع گیری داشته باشند، اما از آنجا که ما به اصول حفظ تمامیت ارضی، احترام به همسایگان و احترام به مرزها اهتمام داشتیم، به همین دلیل همیشه موضع گیری های جمهوری اسلامی ایران به نفع ثبات وضعیت موجود و احترام به تمامیت ارضی کشورها بوده است.
نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی افزود: بر این اساس، برای ما موضع گیری کشوری مانند روسیه در بحث جزایر سه گانه یا ادعایی که درباره ی کریدور زنگزور می شود، بسیار تعجب برانگیز است.
وی اشاره کرد: به هر صورت امیدواریم روسیه، آذربایجان، ترکیه، ارمنستان و همه کشورها اهتمام کنند تا در قالب احترام به تمامیت ارضی و استقلال و به رسمیت شناختن مرزهای بین المللی اقدام مؤثری داشته باشند.
به گزارش آذر به نقل از مهر، در ایام اخیر تعدادی از مقامات روسیه بر گشایش کریدور زنگزور و همراهی با آذربایجان و ترکیه دراین زمینه تاکید کرده بودند که این مساله با واکنش جمهوری اسلامی ایران روبرو شد و سیدعباس عراقچی، وزیر خارجه در واکنش به این موضوع، اظهار داشت: «صلح، امنیت و ثبات منطقه ای تنها یک اولویت نیست، بلکه یکی از استوانه های امنیت ملی ما است. هر تهدیدی مقابل تمامیت ارضی همسایگان ما، یا ترسیم باردیگر مرزها، چه در شمال باشد، چه در جنوب، چه در شرق و چه در غرب، بطورکامل غیرقابل قبول است و برای ایران خط قرمز بشمار می رود.»

منبع: