پزشکیان: به هیچ وجه در جمع برادران خود در اقلیم کردستان احساس غریبگی ندارم

به گزارش آذر، رییس جمهور اظهار داشت: بنده به هیچ وجه از حضور در جمع برادران خود در اقلیم کردستان احساس غریبگی یا حضور در جامعه ای دیگر را ندارم.

به گزارش آذر به نقل از مهر، مسعود پزشکیان در دومین روز از سفر به عراق، با حضور در شهر اربیل، در دیدار رییس و نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، ضمن ابراز خرسندی از این که به عنوان اولین رییس جمهوری اسلامی ایران به این منطقه سفر می کند، اشاره کرد: بنده به هیچ وجه از حضور در این جمع احساس غریبگی یا حضور در جامعه ای دیگر را ندارم. همین طور لازم می دانم بار دیگر از حضور رییس اقلیم کردستان عراق در آئین تشییع پیکر رییس جمهور فقید کشورمان قدردانی کنم.
رئیس جمهور با تأکید بر این که باید به طرف توافق و تفاهم هر چه بیشتر در امتداد تقویت ارتباطات با هدف پیشرفت و توسعه متقابل حرکت نماییم، اضافه کرد: در گفتگوهایی که با نخست وزیر عراق داشتیم نیز به این توافق رسیدیم که دورنمای توسعه همکاریهای فیمابین را در قالب سندی راهبردی جامع بلندمدت تدوین و مشخص نماییم.
پزشکیان با اعلان اینکه جمهوری اسلامی ایران آماده گسترش همکاری ها با همسایه مسلمان خود، همچون اقلیم کردستان عراق است، از میهمان نوازی و همکاری مردم و مسئولان این بخش در تمهید مقدمات برگزاری مطلوب آئین پیاده روی اربعین تشکر کرد و گفت: مشتاق گسترش همکاریهای اقتصادی و تجاری با اقلیم کردستان عراق هستیم و لازم است با تقویت همکاری ها، شرایط امنیتی لازم برای تقویت مراودات و تعاملات اقتصادی و تجاری فیمابین را به ویژه در مناطق مرزی فراهم آوریم.
«نیچروان بارزانی» رییس اقلیم کردستان عراق نیز در این جلسه ضمن ابراز خوشی از سفر دکتر پزشکیان به این منطقه، با اشاره به این که بالاتر از ۵۰ درصد واردات این منطقه از جمهوری اسلامی ایران است، اشاره کرد: سفر جنابعالی به اقلیم کردستان عراق یک رویداد تاریخی و مهم می باشد. ما مشتاق توسعه روابط با ایران هستیم و امیدوار هستم که از این پس شاهد تسریع روند گسترش تعاملات فیمابین باشیم.
رئیس اقلیم کردستان عراق با اعلان اینکه مردم ما هیچ گاه حمایت ها و کمک های جمهوری اسلامی ایران و به ویژه فداکاری های شهید سلیمانی در وضعیت سخت را فراموش نخواهند کرد، اظهار داشت: باور ما این است که انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی (ره) و الطاف رهبر معظم انقلاب اسلامی هویت ما را احیا کرد و همیشه خودرا مدیون شما می دانیم. اقلیم کردستان عراق هیچ گاه برای ایران تهدیدی نخواهد بود، برعکس تلاش خواهیم کرد فرصتی برای جمهوری اسلامی ایران باشیم.
بارزانی با اشاره به این که حکومت اقلیم کردستان عراق به توافق امنیتی ایران و عراق پایبند است، اشاره کرد: حضور و نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران می تواند به تقویت و تحکیم روابط و تعاملات اقلیم کردستان با حکومت مرکزی عراق کمک نماید.

منبع: