خضریان در تشریح سفر هیأت پارلمانی ایران به آذربایجان: سیاست خارجی ایران مبتنی بر منطقه گرایی است

به گزارش آذر، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مسئله اصلی سیاست خارجی ایران در وضعیت موجود بحث مربوط به گسترش منطقه گرایی است.

به گزارش آذر به نقل از مهر، «علی خضریان» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تشریح سفر هیأت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان، اظهار داشت: این سفر به دعوت دولت آذربایجان از سازمان همکاری شانگهای جهت نظارت این سازمان بر انتخابات سریع مجلس ملی این کشور انجام شد. و در حاشیه آن نیز نمایندگان مجالس کشورهای عضو شانگهای پیرامون ظرفیتهای پارلماسی برای ابتکار توسعه همگانی گفت و گو کردند.
خضریان اضافه کرد: هیأت اعزامی از مجلس شورای اسلامی نیز در نشست با نمایندگان مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با بر شمردن ظرفیت ها و توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در عرصه انرژی، دفاعی و جغرافیای منحصر به فرد آن به عنوان چهارراه ترانزیت، بر نقش مجالس جهت تزریق نشاط جدید به این ساز و کار همکاری تاکید کردند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اعلان اینکه سیاست همسایگی مناسب و بدنبال آن ایجاد همگرایی منطقه ای برمبنای مدل و الگوی بومی همیشه برای جمهوری اسلامی ایران امری مهم بوده که با گذشت زمان اهمیتی مضاعف یافته است، اضافه کرد: سیاست خارجی که جمهوری اسلامی ایران دنبال می کند مبتنی بر منطقه گرایی است و مفهومی که در قالب سیاست همسایگی مطرح شده به این مساله توجه و اشاره دارد که باید در مرحله اول سیاست خارجی و روابط خودمان را با بازیگرانی گسترش دهیم که دارای قالب های ادراکی، فرهنگی و ساختاری نسبتاً مشترکی با ما هستند یا شکل بندی اقتصادی و سیاسی آنها می تواند با ما در وضعیت مکمل قرار بگیرد؛ بدین سبب مسئله اصلی سیاست خارجی ایران در وضعیت موجود بحث مربوط به گسترش سیاست همسایگی و منطقه گرایی است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رشد حدود ۴۰ درصدی حجم مبادلات میان کشورهای ایران و آذربایجان امسال نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، اظهار داشت: در ۴ ماهه ابتدای امسال قریب به ۳۰۰ میلیون کیلوگرم کالا به ارزش نزدیک به ۲۴۲ میلیون دلار بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان مبادله شده است که می بایست با تسهیل مبادلات تجاری امکان رشد تبادلات در آینده نزدیک وجود دارد.
خضریان با اشاره به اهمیت پل جدید پایانه مرزی آستارا که سبب تسهیل در امور گمرکی و حمل بار و گسترش روابط تجاری و اقتصادی در منطقه به عنوان کریدور شمال به جنوب خواهد شد، اظهار داشت: متأسفانه باید گفت در صورتیکه روگذر مرزی آستارا معروف به پل آستاراچای در دی ماه سال ۱۴۰۲ با حضور مقامات عالی رتبه دو کشور ایران و آذربایجان به بهره برداری رسیده است، بعد از گذشت چندین ماه به سبب عدم آسفالت ریزی یک مسیر ۱۴۰۰ متری در داخل ایران و عدم نصب زیرساخت های گمرکی عملاً قابل بهره برداری مطلوب نمی باشد. و با توجه به اهمیت موضوع، علت این کم کاری ها از مسئولان وزارت راه و شهرسازی و همین طور وزارت امور اقتصادی و دارایی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پیگیری خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت تسریع راه اندازی طرح گذرگاه ارس در مجاورت رودخانه ارس اظهار داشت: این طرح به عنوان کریدور راهبردی شرق به غرب با پل آقبند که بر روی رود ارس زده می شود، از کشور آذربایجان به سمت ایران پل ساخته می شود و در مجاورت رودخانه ارس در خاک ایران از منطقه آقبند تا منطقه جلفا می بایست راه اندازی جاده صورت بگیرد و ادامه مسیر مجدداً به خاک آذربایجان بر می گردد. و این پروژه یکی از گذرگاه های اصلی و راهبردی است که مورد درخواست هر دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان می باشد و لازم است تکمیل این گذرگاه که به لحاظ امنیتی مانع مطرح شدن کریدور زنگزور به عنوان تهدیدی جدی برای صلح و ثبات منطقه، سرعت بیشتری پیدا کند.
خضریان اضافه کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با توجه به این که سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مخالف هر تغییری در مرزهای بین المللی فعلی است، نسبت به اقدامات وزارت راه و شهرسازی در تکمیل گذرگاه ارس به عنوان پایان دهنده به بهانه ها برای مطرح کردن گذرگاه زنگزور که مدتی است به کانون تنش در منطقه تبدیل گشته است، با حساسیت بیشتری نظارت خواهد داشت.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیرامون بسته بودن مرز زمینی جهت سفر گردشگری مردم دو کشور از طرف جمهوری آذربایجان، اظهار داشت: برخی موضوعات بین دولت های ایران و آذربایجان می بایست هر چه سریع تر از طرف مسئولان وزارت امور خارجه تعیین تکلیف شود و دیپلماسی پارلمانی نیز می تواند به حل و فصل آنها کمک نماید که در صورت نیاز در نشست های آتی میان مجالس دو کشور نیز مورد بحث قرار خواهند گرفت.
نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تولید گاز میدان شاه دنیز آذربایجان در دریای خزر که شرکت ملی نفت ایران نیز با سهم ۱۰ درصدی یکی از سهامداران این میدان گازی است، اظهار داشت: پیشنهاداتی بر اساس ساخت نیروگاه برای تولید برق در منطقه پارس آباد و یا سوآپ آن به ایران مطرح است که جهت بررسی با مسئولان وزارت نیرو و وزارت نفت گفتگو خواهیم کرد.
خضریان در آخر با اعلان اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در منطقه قفقاز در مجموع از سیالیت کمتری نسبت به مناطق دیگر برخوردار است، اضافه کرد: نقش عوامل ساختاری و جبریت های ژئوپلتیک در این منطقه باعث شده تا آزادی عمل کارگزاران برای تغییرات گسترده راهبردی در این منطقه محدودتر باشد. با وجود این، علایم تغییر در بعضی از روندها و ظهور روندهای نوپدید سیاسی، امنیتی، اقتصادی و زیست محیطی در منطقه قفقاز، همچون تشدید رقابت قدرت های بزرگ در قفقاز به سبب ارتقای جایگاه ژئوپلیتیک خزر و قفقاز، ضرورت تغییرات راهبردهای سیاست خارجی ایران در این منطقه را اجتناب ناپذیر کرده است و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی این مساله مهم را از وزارت امور خارجه پیگیری خواهدنمود.

منبع: