به گزارش آذر، رییس جمهور با اعلان اینکه باید کاری نماییم دانش آموزان بمانند و کشور را بسازند اظهار داشت: جریان آموزشی باید از معلم محوری به سوی آموزش ساختارمند و کارگروهی هدایت شود.
به گزارش آذر به نقل از مهر، مسعود پزشکیان ظهر امروز یکشنبه، با حضور سرزده در قرارگاه بسط عدالت آموزشی دبیرستان ماندگار البرز، از نزدیک در جریان فعالیتهای آموزشی و عام المنفعه این مرکز قرار گرفت و با تاکید بر لزوم گسترش عدالت آموزشی در تمام نقاط کشور اظهار داشت: آموزش دانش آموزان باید در تمام مدارس ساختارمند، کاربردی و گروه محور باشد.
رئیس جمهور در این بازدید ۹۰ دقیقه ای که با همراهی وزیر آموزش و پرورش انجام می شد، بر نظارت و ارزیابی سه گزاره دانش، اجرا و باور در مدارس و فضاهای آموزشی کشور تاکید کرد و اضافه کرد: باید ساختار آموزشی کشور مورد بازبینی قرار بگیرد تا بتوانیم به ساختار صحیح و مفید مبتنی بر آموزش کاربردی دانش آموزان دست یابیم.
پزشکیان تصریح کرد: دانش آموزان باید در فرایند تعلیم و تربیت، توانمندی حل مساله را به شکل جدی فرا بگیرند و بیاموزند که مشکلات را چطور حل کنند، از همین رو، جریان آموزشی باید از معلم محوری بسمت آموزش ساختارمند و کارگروهی هدایت شود؛ بر این اساس لازم است که عرضه و آموزش دروس با به کارگیری تکنولوژی های جدید ساختارمند شود.
رئیس جمهور همینطور با تاکید بر اهمیت استفاده از بسترهای متنوع آموزشی، مبتنی بر رفع نیازهای جامعه، خواهان آن شد که معلمان در کنار آموزش دروس، زمینه های کاربردی و عینی آن چه را تدریس می کنند، هم با استفاده از وسایل آزمایشگاهی بازنمایی کنند، چونکه آموزش کاربردی بستر یادگیری عمیق را برای محصلان فراهم خواهد نمود.
پزشکیان عنوان کرد: دولت چهاردهم برای اصلاح سیستم آموزشی کشور عزم جدی دارد؛ یکی از اقداماتی که بر اساس این اصلاحات صورت خواهد گرفت اینست که در هر کلاس صفحه نمایش هایی قرار خواهد گرفت تا معلمان بتوانند محتوای آموزشی عرضه شده در کلاس را به شکل عینی و عملی هم برای دانش آموزان به نمایش بگذارند.
رئیس جمهور ضمن اشاره به این که آموزش به دانش آموزان باید بشکلی باشد که آنها را نسبت به آینده و کشورشان دغدغه مند تربیت کند، اضافه کرد: اگر از امکانات آموزشی به درستی استفاده گردد و عدالت آموزشی در تمام سطوح کشور برقرار باشد، دیگر دانش آموزانمان از همان سالهای مدرسه به فکر مهاجرت نخواهند بود و دغدغه آنها بسمت حل مسائل کشور هدایت خواهد شد. برای رسیدن به این چشم انداز باید ساختار آموزشی کلاس محور را بسمت آموزش بر اساس گروه سازی و کار تیمی توسط دانش آموزان هدایت نماییم.
پزشکیان با تاکید بر این اصل که باید تمام ظرفیتهای آموزشی را در راه توسعه عدالت آموزشی به خدمت بگیریم، تاکید کرد: عمیقاً معتقدم اگر نظام تعلیم و تربیت کشور اصلاح و عدالت آموزشی برقرار نشود، مملکت درست نخواهد شد.
رئیس جمهور افزود: ایستادن صرف معلم پای تخته و درس دادن به دانش آموزان، روشی است که امروز دیگر جوابگو نیست و باید با به کارگیری روش هایی که دانش آموزان را در فرایند فراگیری دخیل می کند، علاوه بر آموزش دانش، مهارت های کارگروهی، احساس مسئولیت، روش های حل مساله، تهیه و عرضه گزارش، غلبه بر موانع و مشکلات، سازمان دادن ظرفیتهای گروه برای حل مساله و رقابت در فراگیری و عرضه آموزش ها را هم به دانش آموزان یاد داد.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید کاری نماییم دانش آموزان بمانند و کشور را بسازند اظهار داشت: جریان آموزشی باید از معلم محوری بسمت آموزش ساختارمند و کارگروهی هدایت شود؛ بر این اساس لازم است که عرضه و آموزش دروس با به کارگیری تکنولوژی های جدید ساختارمند شود. باید به شکل جدی به این مساله دقت کنیم و آنرا اساس اقدامات خود برای اصلاح نظام تربیتی و آموزشی کشور قرار دهیم تا بتوانیم نسلی تربیت نماییم که احساسش این باشد که این مملکت مال آنهاست و خودشان باید آنرا آباد کنند.
در بخشی از این بازدید سرزده، رئیس جمهور از استودیوهای آموزشی قرارگاه بسط عدالت آموزشی دبیرستان ماندگار البرز بازدید کرد و به شکل برخط با دانش آموزان سراسر کشور در رابطه با افزایش کیفیت آموزشی در تمامی مدارس و برقراری عدالت آموزشی سخن گفت.
پزشکیان در این گفتگوی برخط اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت و توانمندی هایی که در دانشگاه ها، مدارس دولتی و مراکز خیریه وجود دارد به دنبال افزایش کیفیت آموزش و روش های آن هستیم؛ درصورتیکه شما به شکل شایسته خویش را برای آینده کشور آماده کنید، می توانیم منطبق بر چشم اندازی که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده اند کشورمان را به الگویی الهام بخش در منطقه تبدیل نماییم.
منبع: آذر