سخنگوی دولت اظهار داشت: تجربیات گذشته نشان داد که دادن قیر مجانی موجب فساد و عدم شفافیت شده است و نتیجه چندانی عاید توسعه کشور نکرده است و بنا بر این شورای نگهبان همیشه بر این مساله حساسیت داشت.
به گزارش آذر به نقل از مهر، علی ربیعی سخنگوی دولت که این روزها به سبب مبتلاشدن به کرونا در بیمارستان بستری شده است، در ادامه سوالات رسانه ها، پاسخ چند رسانه را به صورت مکتوب ارائه داد. وی در پاسخ به سوال روزنامه تعادل در خصوص اینکه خیلی از مفسرین اقتصادی معتقدند که رشد بورس و مشارکت بیش از ۶۰ درصدی مردم در آن، نظام حکمرانی کشور را در راه یک تحول شگرف قرار داده است، یعنی نظام های سیاسی و دولت ها در کشور دیگر نمی توانند دست به اقدامات خلق الساعه در اقتصاد بزنند چونکه هر تصمیم اشتباهی در اقتصاد و بورس می تواند وضعیت معیشتی دامنه وسیعی از اقشار مردمی را تحت تأثیر قرار دهد، آیا این قرائت را قبول دارید و بعد اینکه دولت برای نهادینه کردن این وضعیت چه برنامه ای دارد؟ عنوان کرد: این سوال و تحلیل قابل تأملی است. معتقدم بورس را ابتدا باید بعنوان یک گزاره اقتصادی مورد بررسی قرار داد. سخنگوی دولت افزود: در اقتصاد ایران قبل از این بازارهای موازی با بورس وجود داشته که بازدهی آن یک بازدهی عمومی مولد نبوده و فقط سوداگری را برای عده ای خاص به دنبال داشت. هنر دولت این بود که بازار سرمایه را به صورت مستقیم با جریان تولید، جریان شفافیت سرمایه و خلق ثروت برای بخش عظیمی از جامعه شفاف و قابل دسترسی کرد. از منظر گزاره های اقتصادی اولاً بازار بورس بازدهی بهتری دارد و ثانیاً گام بلندی در امتداد خصوصی سازی واقعی برداشته شده است. ربیعی اشاره کرد: جریان خصوصی سازی در ایران مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته است. در دوره ای شاهد تجربه ای از خصوصی سازی بودیم که بخش کمی از جامعه از آن بهره مند شدند و با نگاهی تجاری، خصوصی سازی دنبال شد. بعد از ابلاغ سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری که می توانست یک پارادایم در تحول مثبت اقتصادی ایجاد کند، نوعی خصوصی سازی نارس صورت گرفت و بخش بسیار کمی به شکل نامناسب به بخش خصوصی و درصد زیادی به نهادهای عمومی واگذار شد که در حقیقت سرمایه و صنعت را در اختیار شرکت های نسل چندم دولتی قرار داد که مصیبت جدیدی از کاستن شفافیت و زمینه سازی فشار برای سهم گیری را ایجاد کرد. وی افزود: این دولت در حال برداشتن گام جدید خصوصی سازی با مشارکت بالای مردم و شفافیت زیاد است و عرضه سهام در بورس و در گام های بعدی عرضه مدیریت صورت خواهد گرفت و آینده نشان خواهد داد این تلاش ها چه خدمتی را به اقتصاد ایران انجام داده است. برخی نگرانی ها درباب حباب کاذب و یا برخی سوء استفاده ها، اصل این اتفاق مبارک را نباید خدشه دار کند چون در ذات بورس فراز و نشیب و افت و خیز وجود دارد و با نگاه ویژه و حمایتی که دنبال خواهد شد و به رغم احتمال برخی تخلیه برخی هیجانات در بازار سرمایه، بورس در طولانی مدت رشد خودرا حفظ خواهدنمود. سخنگوی دولت بیان کرد: ورود بیش از ۴۰ میلیون ایرانی به بازار سرمایه، روندی را که باید پس از چندین دهه در کشور رخ می داد سرعت بخشید. امروز هر سهم کامل سهام عدالت بیش از ۱۶ میلیون تومان است و دیگر مانند گذشته سهام عدالت تنها یک کاغذ بی ارزش نیست. تصمیم دولت و تاکید رئیس جمهور محترم درباب سهم شناوری شرکت های دولتی در حقیقت خدمتی است که منجر به کوچک سازی دولت و شیفت دولتی بودن شرکت ها به خصوصی خواهد شد. ربیعی اظهار داشت: همانگونه که در سوال شما مطرح گردیده است خیلی از اقتصاددانان و تحلیل گران اقتصاد سیاسی بر تأثیر بازار سرمایه در شیوه حکمرانی صحه می گذارند و به نظر من نیز یکی از برنامه های هر دولتی در آینده باید استمرار روند شفافیت مالی، ایجاد سازوکار ورود نقدینگی به چرخه تولید، مردمی کردن اقتصاد بوسیله بورس، آرامش روانی در اقتصاد و…. مواردی از این قبیل باشد. وی در پاسخ به سوال روزنامه شرق، درباره طرح “قیر رایگان” که توسط مجلس ارائه شده چقدر با دولت هماهنگ شده است گفت: دولت با تخصیص قیر مخالف است چونکه هیچ منبع مالی برای اینگونه طرح ها وجود ندارد. اگر مجلس بخواهد با تکلیف به وزارت نفت و یا پالایشگاه ها قیر مجانی تامین کند، در این صورت منابع مالی هدفمندی که باید صرف پرداخت یارانه های نقدی، خرید گندم تضمینی، پشتیبانی از خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و معلولین و تولید شود، کاهش خواهد یافت که این مساله اصلاً به مصلحت نیست و دولت با آن مخالف خواهد بود. سخنگوی دولت افزود: تجربیات گذشته نشان داد که دادن قیر مجانی موجب فساد و عدم شفافیت شده است و نتیجه چندانی عاید توسعه کشور نکرده است و بنا بر این شورای محترم نگهبان همیشه بر این مساله حساسیت نشان داده و هنگام بررسی بودجه سال ۱۳۹۹ نیز بر آن ایراد گرفتند و ناگزیر حذف شد. بودجه حاوی ارقام کمی و تعیین دقیق منابع و مصارف است و نوشتن و یا اصلاح بودجه با مقادیری مانند کیلو و تن و بدون تعیین منابع و مصارف آن عملاً قابلیت اجرا نخواهد داشت. ربیعی اظهار داشت: دولت با اصلاح بودجه و متمم بودجه در شرایط فعلی موافق نیست و معتقد می باشد تامین قیر برای پروژه های عمرانی با سازوکار فعلی بودجه امکان پذیر است و نیازی به اصلاح بودجه نمی باشد. علاوه بر این تجارب و تحقیقات نشان می دهد قسمتی از بروز فساد، ناشی از سیاست هایی است که بعضاً از سر دلسوزی اتخاذ می شود. به این گونه موارد سیاست های فسادزا می گویند که قسمتی از فساد ساختاری را می سازند. مبارزه با فساد اگر به مبارزه با مفسد خلاصه شود هیچگاه مساله فساد را حل نخواهد کرد. سیاست ها و تصمیمات رانت زا همیشه می تواند فساد زا باشد.