در پاسخ به رسایی؛ قالیباف: در انتخابات هیئت رئیسه مجلس مسئولیتی نداشتم

به گزارش آذر، رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هیچ مسئولیت قانونی در برگزاری انتخابات هیئت رئیسه نداشتم و رئیس و هیئت رئیسه سنی طبق روال قانونی کار خویش را انجام دادند.

به گزارش آذر به نقل از مهر، حجت الاسلام حمید رسایی در جلسه علنی امروز (پنجشنبه) مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی، اظهار نمود: پیش از جلسه علنی از شما خواهش کردم که بگذارید در جلسه غیر علنی تعداد بیشتری از نمایندگان صحبت کنند و ابهامات برطرف شوند اما ترجیح دادید که این مباحث از پشت تریبون مطرح شود.
وی خطاب به قالیباف، اظهار داشت: در جلسه روز برگزاری انتخابات هیئت رئیسه اتفاقات تلخی در مجلس رخ داد و متأسفانه در انتخابات هیئت رئیسه، من همان ابتدای پس از اعلام شمارش آرای نواب رئیس، تناقض و تغایر موجود در عدد کارت ها و آرای نمایندگان را تذکر دادم و رئیس سنی مجلس لطف کردند و گفتند که مبحث بررسی شود و همان موقع با حضور نماینده حراست و برخی از نمایندگان مبحث بررسی گردید، اما در جلسه غیر علنی شما مسأله را ساده کردید و گفتید که دوستان اتفاقی نیفتاده و یک نماینده در هیئت رئیسه جا به جا شده است اما این گونه نیست و مانند اینست که بگوییم ۳ هزار میلیارد اختلاس شده است و چیزی نیست در حالیکه ۳ هزار میلیارد تومان اختلاس شده است و خیلی هم مهم می باشد.
آرای نمایندگان در انتخابات هیئت رئیسه جا به جا شده است
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: آقای قالیباف! یک نماینده جا به جا نشده است، بلکه آرای نمایندگان جا به جا شده است و یکی دو تا هم جا به جا نشده است بلکه در یک مورد ۴۱ رای جا به جا شده است، در حالیکه آن نمایندگان خودشان هم تقصیر ندارند.
وی افزود: گفته می شود که نمایندگان خودشان آرا را شمردند که سوال ما از نمایندگانی است که شمردند و مدیرکل هیئت رئیسه است که این نمایندگان را تعیین کردند که اصلاً چرا باید این فرد نمایندگان را تعیین کند؟ این اشکالی است که به بروجردی بعنوان رئیس سنی مجلس وارد است.
رسایی خطاب به قالیباف، اضافه کرد: تذکر دوم بنده در رابطه با مبحث اعتبارنامه ها است که قانون اساسی در این حوزه صراحت دارد. این که شما می فرمایید شعبه باید اعتراضات به اعتبارنامه نمایندگان را بررسی کند، شعبه به شورای نگهبان تلفن زده است و این ادعای شعبه است، اما دیشب آقای مالک شریعتی با اعضای شورای نگهبان صحبت کرده و گفتند که هیئت رئیسه مجلس باید مانند همه موارد قبلی به شورای نگهبان نامه بزند و گفتند چون نامه نزدند ما اعلام نظری نکردیم.
وی ضمن اشاره به درگیری لفظی برخی از نمایندگان در جلسه امروز صحن مجلس در جایگاه هیئت رئیسه مجلس، اظهار داشت: هم اکنون در جایگاه هیئت رئیسه و در حضور نمایندگان یک نفر آقای شریعتی و سلیمی را تهدید کرده و گفته است که نمی گذارم شب به خانه تان برسید؛ یعنی چه؟ اینجا کجاست؟ این مورد باید رسیدگی شود.
باید در رابطه با اعتبارنامه تک تک منتخبان رای گیری شود
این نماینده مجلس تصریح کرد: قانون اساسی بر آیین نامه داخلی مجلس ترجیح دارد و قانون اساسی می گوید که اعتبار نامه باید تصویب شود و تصویب به معنای رای گیری است نه سکوت. باید در رابطه با اعتبار نامه تک تک منتخبان اگر کسی اعتراض نداشت، رای گیری شود و اگر کسی اعتراض داشت، آن مورد اعتراض خارج می شود و برای سایرین رای گیری صورت گیرد.
محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده، اظهار داشت: در بحث در ارتباط با برگزاری انتخابات هیئت رئیسه من هم مانند جنابعالی روی یکی از صندلی ها نشسته بودم و هیچ مسئولیت قانونی در برگزاری این انتخابات نداشتم و رئیس محترم و هیأت رئیسه سنی طبق روال قانونی کار خویش را انجام دادند.
وی افزود: خود هیئت رئیسه سنی این کار را انجام داد و نمایندگانی که بعنوان ناظر و شمارش کننده آرا بودند، کار بازشماری آرا را انجام دادند و تنها کاری که ما انجام دادیم این بود که اطلاع رسانی کردیم که تغییراتی که در شمارش انجام شده به تغییری در اعضای هیأت رئیسه منتهی نشده و تنها یک مورد در دبیران جا به جا شده که آن هم آرا مساوی شده و با قرعه کشی یک تغییر داشتیم.
رأی گیری هیئت رئیسه را باید به صورت الکترونیکی برگزار کنیم
وی با اشاره به اینکه در جلسه غیر علنی ۳ نفر به قید قرعه صحبت کردند، اظهار داشت: بنده در جلسه غیرعلنی راه اصولی کار را هم گفتم. این مشکل را در دوره های قبلی هم داشتیم و در دوره های قبلی درجا اعتراض می شد و در صحن بازشماری صورت می گرفت. مردم بدانند در اینجا به علت نوع کارت ها این مسائل ایجاد می شود و راهش اینست که آیین نامه داخلی مجلس را اصلاح نماییم و رای گیری هیئت رئیسه را به صورت الکترونیکی برگزار نماییم که مجلس باید در این حوزه تصمیم بگیرد و ان شاءالله درحال خودش این تصمیم گرفته خواهد شد.

منبع: